Miksi yritys haluaa maksaa siitä, että jääkiekkoilija vaihtaa seuraa?

Katsomo on yleensä täynnä, kun Lukko ja Ässät pelaavat. Joukkueet kohtaavat liigakauden toisessa paikalliskamppailussa Porissa lauantaina. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Jääkiekkoilija Jyri Marttinen purki viime viikonvaihteessa sopimuksensa Rauman Lukon kanssa ja siirtyi Porin Ässiin.

Ässät keräsi siirtoa varten yhteistyökumppaneiltaan Satakunnan Kansan tietojen mukaan noin 50 000 euron potin.

Ässät julkisti Marttisen siirron sosiaalisessa mediassa jakamallaan videolla, jossa tunnelmoidaan miehen parhaita hetkiä seurassa. Videon alussa näytetään puolustajan paluun mahdollistaneiden tukijoiden logoja.

Joukossa vilahtavat raumalaisen Europortsin ja euralaisen Eupartin logot. Miksi paikalliset yritykset halusivat maksaa siitä, että jääkiekkoilija siirtyy seurasta toiseen?

– Ei meille varsinaisesti ole olennaista, että yksittäinen jääkiekkoilija siirtyy seurasta toiseen. Haluamme tietyllä alueella medianäkyvyyttä ja tunnettavuutta, Europortsin toimitusjohtaja Timo Lehtinen vastaa.

– Kohde olisi voinut olla urheilussa jotain muutakin, mutta Jyri Marttiseen liittyy Porissa tiettyä tunnelatausta. Meidän logomme näkyi videolla ensimmäisenä, joten sijoitus on tuonut sen mitä haettiin.

Satama-alan Europortsilla on 28 terminaalia ympäri maailmaa ja toimipiste myös Pietarsaaressa. Lehtinen huomauttaa, että yritys on jalkapallon Ykkösessä pelaavan Pietarsaaren Jaronkin tukija.

– Olemme globaali toimija, mutta meillä on asiakkaita myös Satakunnan alueella. Olemme vahvasti mukana Lukon ja Ässien toiminnassa, mutta ihan yhtä hyvin voisimme mainostaa Jokerien paidassa, Lehtinen toteaa.

Europortsin logo tuli Ässien videolla näkyviin ensimmäisenä ja isoimpana. Voiko siitä päätellä, että olitte merkittävästi mukana Marttisen siirron taustalla?

– Merkittävästi ja merkittävästi. En tiedä miten muut olivat, tiedän vain miten me olimme, Lehtinen sanoo ja jatkaa:

– Näymme tällä kaudella Lukon kypärässä. Kysymys on viisinumeroisesta summasta, joka ei ala ykkösellä. Tämä summa oli merkittävästi pienempi.

Euroports ei ajattele tukeaan jääkiekkoseuroille vain panostuksena liigakiekkoiluun, vaan myös laajemmin ihmisten vapaa-aikaan.

– Jos ajatellaan Raumaa ja Poria, niin ne ovat suhteellisen pieniä kaupunkeja, joissa jääkiekko on yksi asia, mikä saa ihmiset liikkeelle, Lehtinen huomauttaa.

– Vaikka tuki kohdistuu liigajoukkueisiin, toiminnassa on mukana myös valtavat määrät nuoria. Haluamme olla myös vaikuttamassa siihen, että lapset eivät ole pahanteossa, vaan pelaamassa esimerkiksi jääkiekkoa.

Jyri Marttinen vaihtoi toisen kerran urallaan seuraa Satakunnan sisällä. Keväällä 2017 hän siirtyi Ässistä Lukkoon, syksyllä 2018 takaisin Poriin. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Eupartin toimitusjohtaja Eero Salmi puolestaan kertoo, että yritys halusi vaikuttaa nimenomaan siihen, että Marttinen siirtyy Lukosta Ässiin. Eupart lähti mukaan puolustajahankintaan, kun Porista otettiin yhteyttä.

– Koska pelaaja ei päässyt toisessa joukkueessa pelaamaan, niin kai hän jotain apua tarvitsi. Jos hän ei kerran Lukolle kelpaa, niin myisivät sitten muualle. Suoraan kysymykseen suora vastaus, Salmi toteaa.

Eupart kertoo nettisivuillaan olleensa mukana tukemassa myös seuroista Euran Palloa sekä yksittäisistä urheilijoista jalkapalloilija Jutta Rantalaa, karateka Emma Arosta ja lentopalloilija Piia Korhosta.

Salmen mukaan Eupartille on tärkeää, että yrityksen työntekijöiden perheet ja ylipäänsä euralaiset voivat harrastaa ja seurata urheilua.

– Voisi sanoa, että olemme urheilumyönteisiä. Olemme tukeneet euralaista urheilua pienen – eikä niin pienenkään – ikämme. EuPaa tuhansilla euroilla per vuosi, Lukkoa ja Ässiä isommillakin summilla, Salmi kertoo.

– Kai se siitä on lähtenyt, että urheiluihmisiä tässä ollaan.