Telian lupaus liian kova – samalla porukalla muka mullistavaa televisiota?

Millaisia kuvakulmia Telian lähetykset tuottavat ensi kaudella? Kuva: Jukka Rautio/Europhoto

Jos maailmassa käytettäisiin uusiutumattomia energianlähteitä yhtä paljon kuin Telian tiedotustilaisuudessa hehkuttavia adjektiiveja, heräisimme aamulla maailmaan, jossa makuuhuoneen lamppu olisi pimeä, uuni kylmä ja auto paikallaan.

Onneksi adjektiiveja tulee kuitenkin koko ajan lisää.

Telian edustajille pinnat siitä, etteivät he syyllisty suomalaisille niin tuttuun nöyristelyyn. He kertovat rinta kaarella, että aikovat uudistaa suomalaisen liigakiekon tuotannon.

”Raikas tuulahdus” oli ilmaisu, jonka kuulimme monta kertaa. Eikä sitä sovi epäillä, Telia tuo varmasti sen raikkaan tuulahduksen.

Millä uusi lähetysoikeuksien haltija varmistaa, ettei raikas tuulahdus muutu ajan kuluessa tallin takaa tulvahtavaksi lannanhajuksi?

Kuusi vuotta on kuitenkin pitkä aika. Millä uusi lähetysoikeuksien haltija varmistaa, ettei raikas tuulahdus muutu ajan kuluessa tallin takaa tulvahtavaksi lannanhajuksi?

***

Telian lupaus kaiken muuttamisesta on raju, koska tekniikasta vastaa sama Streamteam ja sisällöstä sama Moskito kuin Sanomienkin aikana. Suomen kovimman tittelin omistava, Telian Head Of Hockey Olli-Pekka, Takanen todisteli jo aiemmin, että ihmiset voivat muuttua.

Nyt lauletaan George Otsin tahdissa: ”Muuttuuko ihminen, ja mihin suuntaan.”

Lupaus on nyt parempi lunastaa. Jos hehkutuksilla marinoitu kiekkokuluttaja huomaakin parin kierroksen jälkeen, että lähetyksissä on muuttunut vain logo, seuraa pettymys ja kiukku – ja sopimuksen purku.

Telia on kuin Mark Messier, joka lupasi vuoden 1994 Stanley Cupissa, että New York Rangers voittaa mestaruuden. No, silloin Rangers voitti.

Telia yrittää pitää samaan aikana tyytyväisenä hardcore-fanit ja hankkia viihteellisemmän sisällön avulla uusia asiakkaita, joiden viikko-ohjelmaan liigakiekko on tähän mennessä kuulunut vain satunnaisesti. Se on erittäin kunnianhimoinen tavoite. Useimmiten liian monien kohderyhmien miellyttäminen kääntyy siihen, että kaikki pettyvät.

Jääkiekon seuraaminen on someaikakaudella muuttunut yhä enemmän itse lähetysten arvioimiseksi. Välillä tuntuu kuin selostus, grafiikat, haastattelut ja studiokeskustelut olisivat tärkeämpiä kuin itse ottelu.

Jos Telia aikoo siirtyä raskaaseen sarjaan, se palkkaa TSN:n tyyliin armeijan verran taustatoimittajia, alkaa satsata pitkiin ja laadukkaisiin insertteihin ja alkaa maksaa selostajille kunnolla otteluihin valmistautumisesta.

Jos Telia aikoo siirtyä raskaaseen sarjaan, se palkkaa TSN:n tyyliin armeijan verran taustatoimittajia, alkaa satsata pitkiin ja laadukkaisiin insertteihin ja alkaa maksaa selostajille kunnolla otteluihin valmistautumisesta. Vaikea uskoa, että näin tapahtuu.

Hyvällä kuorella ja 4K-tekniikalla ei voi silti pelastaa mitään, jos itse akti sakkaa. Jos liigakiekosta tulee ensimmäiseksi mieleen Jukurien ja KooKoon tiistaina vedetty träppitaistelu, arkunkantajat voivat alkaa verrytellä. 

***

Kävi lähetysten sisällölle mitä tahansa, Telian tulo mukaan oikeuksien haltijaksi on jonkun uuden alku suomalaisessa mediakulttuurissa. Esimerkiksi Kanadassa teleoperaattori Rogers on omistanut NHL-kiekon oikeudet, mutta Suomessa kyse on uudesta ilmiöstä.

Helsingin Sanomat paljasti, että Telia maksaa Liigalle oikeuksista 23 miljoonaa euroa vuodessa, mikä on merkittävästi enemmän kuin Sanomien 14 miljoonan sopimus.

Ei Telia ole sopimustaan sokkona tehnyt.

Ei Telia ole sopimustaan sokkona tehnyt. Yhtiö tietää hyvin, että Sanoma on tehnyt viisivuotisella kaudellaan kymmenien miljoonien tappiot. Tuskin se kuvittelee kääntävänsä tulosta plussalle kympin hinnankorotuksella ja mahdollisesti vähän ylöspäin näyttävällä tilaajakäyrällä.

Ihan valtava paniikki muutamien miljoonien tappioista tuskin tulee, koska Telia Finland Oyj teki 2016 kaikkiaan 183,6 miljoonan euron liikevoiton.

Liigakiekko on Telialle väylä johonkin suurempaan: imagon kohotusta ja lisää markkinaosuutta omalla ydinliiketoiminta-alueella. Jääkiekko on hyvä markkinointivipu muille tuotteille.

Liigan jäsenseuroille Telian kädenojennus on kiva lisäbonus, jonka saa kätevästi tuhlattua keskinkertaisiin ja ylikalliisiin ulkomaalaispelaajiin.