Vesalainen: Lukko on urheilubisneksen mallioppilas

Joni Vesalaisella on hyvä tuntuma suomalaiseen pääsarjapalloiluun. Hän on toiminut myynti-, markkinointi- ja seurajohtotehtävissä Metso-Lentiksessä, JYPissä, JJK:ssa, SM-liigassa ja Lukossa. Lisäksi Vesalainen on pelannut koripalloa SM-tasolla.​
Joni Vesalaisella on hyvä tuntuma suomalaiseen pääsarjapalloiluun. Hän on toiminut myynti-, markkinointi- ja seurajohtotehtävissä Metso-Lentiksessä, JYPissä, JJK:ssa, SM-liigassa ja Lukossa. Lisäksi Vesalainen on pelannut koripalloa SM-tasolla.​

Rauman Lukosta on muodostunut mallioppilas suomalaiseen palloilubisnekseen. Risto Dufvan päävalmentajakaudella seuralle on ollut suorastaan kunnia-asia pitää kiinni pelaajabudjetistaan, jonka rajat ovat aikaisemmin olleet varsin venyvää sorttia.

Eikä kysymys ole vain pelaajabudjetista, vaan ylipäätään määrätietoisesta tavasta, jolla seura on kehittänyt liiketoimintaansa.

– Jos Suomessa aikoo saada urheiluseuran pyörimään hyvin, niin rahat pitää tulla jostain muualta kuin urheilusta. Raumalla kun on ollut, on päässyt opiskelemaan, miten Suomen parhaiten liiketaloudellisesti hoidettu seura pyörii, Lukon myyntipäälliköksi viime kesäkuussa nimitetty Joni Vesalainen sanoo.

– Suurin harha on se, että täällä kellutaan RTK:n rahoilla, Vesalainen sanoo tiukasti.

Ilman entisten Lukko-pomojen alulle paneman RTK-Palvelu Oy:n tukea, seuralla tuskin olisi yhtä Suomen parhaista urheiluorganisaatioista.

Lukko ei ole kuitenkaan mukavoitunut elämään pelkän konserniavustuksen turvin, vaan päinvastoin seura pyrkii määrätietoisesti vähentämään sen osuutta budjetissaan.

– On konserttia, pitsiturnausta, paitahuutokauppaa, ynnä muuta. Liiketoimintaa on laajennettu järkevästi ja sitä on urheilun ulkopuolellakin, Vesalainen toteaa.

Miten Lukon myyntipäällikkö kehittäisi hänelle tuttua jalkapallon Veikkausliigaa? Lue Vesalaisen ajatuksia tiistain Länsi-Suomesta.