Pelien tuotto rehellinen mittari

 

Joni Vesalainen on nähnyt suomalaista palloilukulttuuria jääkiekon lisäksi jalkapallossa, koripallossa ja lentopallossa. (Kuva Pekka Lehmuskallio)​
Joni Vesalainen on nähnyt suomalaista palloilukulttuuria jääkiekon lisäksi jalkapallossa, koripallossa ja lentopallossa. (Kuva Pekka Lehmuskallio)​

AC Milan onnistui myymään San Siron loppuun kauden toisessa kotiottelussaan. Vastustajana oli toinen italialaisen jalkapallon jättiläinen, Serie A:n hallitseva mestari Juventus.

Kamppailua seurasi 78 681 katsojaa, ja ottelu toi AC Milanin kassaan muhkeat 3 233 620 euroa.

Rahavirtaa arvioidakseen ei Italiassa tarvitse tehdä salapoliisityötä. Pelin tuotto on täysin julkista tietoa. 

Lukon myyntipäällikkö Joni Vesalainen toivoo samaa suuntausta myös suomalaiseen jääkiekkoon. 

– Mulla on jo pitkään ollut ajatus, että pitäisi päästä keskustelemaan siitä, mitä pelit tuottavat. Se olisi rehellisempi malli kaikin puolin, hän painottaa.

– Keskustelu yleisömääristä velloo aika isona. Se on saanut turhankin isot mittasuhteet. Se kuitenkin määrää viime kädessä suomalaisten seurojen toimintaa, miten paljon pelit tuottavat kassaan.

”Olen ollut sellaisessakin, että lajiliitto on ilmoittanut, ettei yleisömäärä saa olla alle tietyn luvun. Se on aika erikoinen tie.”

Jääkiekkoliigan yleisömääriin on kiinnitetty huomiota avauskierroksista asti. Lukko on yksi harvoista liigaseuroista, jotka ovat pystyneet pitämään katsojalukunsa samalla tasolla kuin vuosi sitten.

Silti Raumallakin harmiteltiin hallin alhaista täyttöastetta jo avauspelissä, kun Ässät ei saanut houkutellutkaan Äijänsuota täyteen.

Myös ilmoitetut katsojamäärät ovat välillä saaneet kulmat kurtistumaan. Vesalainen tietää, ettei ilmoitettuihin lukuihin voi aina täysin luottaa.

– Sanotaan, että mökki on täynnä, ja sitten kun menee paikan päälle katsomaan, katsomosta onkin vain 60 prosenttia täynnä. Luodaan sitä hypeä väärällä tavalla, Vesalainen toteaa.

Suomalaisessa palloilukulttuurissa ei ole yhtenäistä tapaa ilmoittaa yleisömäärää. Vesalainen on toiminut jääkiekon lisäksi jalkapallossa, koripallossa ja lentopallossa, joten hän on nähnyt monta toimintakulttuuria.

– Olen ollut sellaisessakin, että lajiliitto on ilmoittanut, ettei yleisömäärä saa olla alle tietyn luvun. Se on aika erikoinen tie, Vesalainen paljastaa.

Yleisömääriin puhalletaan ilmaa

Kovinta uraansa hän on luonut JJK:n toimitusjohtajana. Jalkapallokin on Suomessa iso laji, mutta jääkiekko seilaa silti yleisömäärien käsittelyssä selvästi selvemmillä vesillä.

– Jääkiekko on kaikkein rehellisin laji, ihan selkeästi. Se johtuu siitä, että siinä on pisin tausta osakeyhtiömuodossa.

Se tekee selkeän eron moneen muuhunkin juttuun, Vesalainen huomauttaa.

Myös pelin tuotto antaa pohjaa vertailla lajien mittasuhteita. Vesalainen muistuttaa, että yhden jääkiekon pudotuspeliottelun kassa voi olla enemmän kuin jonkun toisen palloilulajin koko kauden pääsylippupotti.

– Yleisömäärien kohdalla toiminta on silti paikkakuntakohtaista. Jossain niihin puhalletaan ilmaan. Enkä kiellä, ettenkö olisi itsekin ollut sitä tekemässä.

Kuvitellaan tilanne, että Lukon kotiotteluun ei saapuisi ainuttakaan katsojaa. Mitä ilmoitettaisiin yleisömääräksi?
– Pakko olisi ilmoittaa kausikortit sekä yritysliput, jotka olisi siihen tapahtumaan jyvitetty. Niiden mukaan verot maksetaan, Vesalainen kertoo.

Jokaisesta myydystä ottelulipusta Lukko maksaa kymmenen prosentin veron. 

– Se mitä jää seuran kassaan, sillä on merkitystä. Sillä me eletään, Vesalainen huomauttaa.

Lukon ja Ässien välisessä liiga-avauksessa katsomoon olisi mahtunut satoja silmäpareja enemmän. (Kuva: Pekka Lehmuskallio)​
Lukon ja Ässien välisessä liiga-avauksessa katsomoon olisi mahtunut satoja silmäpareja enemmän. (Kuva: Pekka Lehmuskallio)​

TPS päästää kahdella eurolla Lukko-peliin

Yksi yleisöongelmien keskellä syksyllä painineista liigaseuroista on TPS, joka isännöi keskiviikkona Lukkoa. Turkulaiset tekevät parhaansa saadakseen väkeä katsomoon, sillä opiskelijat pääsevät otteluun kahdella eurolla.
Lisäksi TPS tarjoaa 15 euron ottelulipun kylkiäisenä hampurilaisaterian.

Lukko puolestaan houkutteli viime tiistain Pelicans-otteluun hyvän yleisömäärän ja hyvän tunnelman jakamalla koululaisille ilmaislippuja.

– Erilaiset kampanjat, joilla saadaan yleisöä sisään, tuomitaan välillä, kun ei nähdä metsää puilta. Ilmaislipuilla tehtävä kampanjakin on myynninedistämistä. Kyse ei viime kädessä ole mistään muusta kuin siitä, mitä nämä pelit tuottavat seuran tilille, Vesalainen naulaa.