Turkuhalli saa "luontevan" urheilujuomanimen

Gatorade näkyy Turkuhallissa jatkossa muuallakin kuin Palloseuran vaihtopenkillä.

SM-liigan suurin areena Turkuhalli saa uuden markkinointinimen ennen uuden sesongin alkua. HK:n makkaralogot riisuttiin areenan ulkoseinistä jo kesällä, nyt Typhoonina alkujaan tunnetun hallin nimeksi tulee ainakin kuuden vuoden ajaksi Gatorade Center.

HC TPS:n ja halliyhtiön uusi pääyhteistyökumppani on siis virvoitusjuomajätti Hartwall. Kesän aikana tuhdilla kädellä remontoitujen areenan ravintoloiden hanoissa virtaa jatkossa runsaasti erilaisia Hartwallin juomia. Liigaseuran kannalta pitkä sopimus on monin tavoin merkittävä.

– Meillä oli tiedossa, että HK halusi lopettaa yhteistyön. Tai jos se olisi jatkunut, sopimus olisi ollut insinöörin kuukausipalkan luokkaa. Raha on tietysti yksi puoli asiassa, urheiluseuralle jokainen euro on tärkeä. Mutta sitä tärkeämpää on tämä brändi, jonka kanssa pääsimme yteistyöhön. Se on uskottavuuskysymys, lisäksi on helpompaa houkutella mukaan muitakin, kun saimme jo yhden ison brändin, pohtii HC TPS:n toimitusjohtaja Mika Eskola.

Laaja-alaisen yhteistyökumppanin valikoimista olisi löytynyt monenlaisia vaihtoehtoja areenan nimeksi. Kansainvälinen urheilujuomabrändi ei ole vielä vallannut Suomen markkinoita, kumpikin osapuoli luonnehtii nimi valintaa kuitenkin luonnolliseksi ratkaisuksi. Maailmalla suosittua juomabrändiä halutaan nyt tuoda suomalaisten silmien eteen aiempaa vahvemmin.

– Kun yhteistyöhön päädyttiin, nimivalinta oli selvä, maailman suosituin urheilujuoma oli luonteva vaihtoehto. Brändille tämä tuo selvästi tunnettuutta ja avaa meille uudenlaisia mahdollisuuksia. Gatoradella ei ole montaa tämän kokoluokan yhteistyötä maailmassa, se vaati töitä, että saatiin globaalin brändin osalta kaikki askelmerkit kohdalleen, kertoo brand manager Matias Mero Hartwallilta.

Meron mukaan kumppanuus on keskeinen osa Hartwallin toimintaa yhtiölle merkittävällä Turun talousalueella. Pelkän areenan nimen ohella muitakin panostuksia aiheen tiimoilta on luvassa. Kummallekin osapuolelle sopimuksen taloudellinen painoarvo on mittava, tosin yksityiskohtia sen paremmin Mero kuin Eskolakaan ei halua avata.

– Meille tämä on merkittävä investointi, mutta yhteistyö itsessään on meillekin tärkein asia, olemme valmiit panostamaan siihen jatkossa monenlaisin keinoin, Mero summaa.