TS: Viranomainen selvittää, voiko oluttölkki olla jääkiekkoseuran vahvistus

Syntymäaika 1932, syntymäpaikka Sortavala, pituus 165 mm, paino 64 g ja pelinumero 4,5.

Siinä strategiset numerot, joista on syntynyt kohu Turussa. Lounais-Suomen aluehallintovirasto selvittää Turun Palloseuran alkoholimainoksen asiallisuutta.

TPS ilmoitti keskiviikkona julkaisevansa saman päivän iltana kaksi uutta vahvistusta. Julkaisemiset tehtiin videomuodossa seuran sosiaalisen median kanavissa.

Ensimmäisellä videolla esiteltiin uusi pelaaja, HPK:sta hankittu keskushyökkäjä Oula Palve. Lue Kiekkoareenan siirtouutinen tästä

Sen sijaan toisella videolla "vahvistus" osoittautuikin TPS:n väreissä myytäväksi oluttölkiksi.

Perjantain Turun Sanomat uutisoi, että selvitystyö mainonnan asiallisuudesta on käynnistymässä.

– Tällainen mainostaminen menee harmaalle alueelle, kertoo alkoholiylitarkastaja Heikki Mäki Lounais-Suomen aluehallintovirastosta.

Valviran ohjeissa todetan, että urheilun ja urheilijoiden käyttämiseen alkoholijuomien myynninedistämisessä tulee suhtautua pidättyvästi. 

Mäen mukaan pitää pohtia, luoko TPS:n mainos myönteistä mielikuvaa alkoholista. Hänen mukaansa on mahdollista, että mainos on hyvän tavan vastainen. 

– Lähdemme kontaktoimaan TPS:ää ja panimoa asian suhteen ja kysymme myös heidän mielipidettään, alkoholiylitarkastaja sanoo lehtijutussa.

"Ei tämä ollut mikään vahinko. Tämä meni odotetulla tavalla ja aiheutti sen reaktion, jonka me tiesimme tulevan."

Mainos aiheutti heti tuoreeltaan ärtyneitä, pettyneitä ja jopa vihaisia reaktioita TPS:n somekanavissa. Alkoholiylitarkastaja Mäki ihmettelee, miksi TPS ei tehnyt mitään kommenttien tulvan jälkeen.

– Miksi he eivät painaneet delete-nappia?

Turun Palloseuran toimitusjohtaja Mika Eskola kommentoi samassa TS:n jutussa, että mainos onnistui juuri niin kuin oli ajateltu.

Siirtouutiseksi puettu alkoholimainos oli harkittu.

– Ei tämä ollut mikään vahinko. Tämä meni odotetulla tavalla ja aiheutti sen reaktion, jonka me tiesimme tulevan, Eskola sanoo.

TPS ja sen toimitusjohtaja Mika Eskola ovat saaneet myös myönteistä julkisuutta. Konkarivahvistus Eric Perrinin yhteydessä äänenpainot ovat olleet pelkästään positiivisia, myös TPS:n peliasuun sovitettujen mainosten värimaailmasta on tullut kiittävää palautetta. Tässä Eskola onnitelee Perriniä 500 liigaottelun rajapyykin saavuttamisesta. Kuva: Jukka Rautio/Europhoto

– Näistä voi olla montaa mieltä, mutta minusta tämä oli rohkea, yllätyksellinen ja tunteita herättävä mainos, joka aiheutti keskustelua. Onnistuimme erinomaisesti, Eskola sanoo.

Aluehallintoviraston selvitystä Eskola ei TS:n jutussa halunnut kommentoida.

Turun Palloseura on aiemminkin tällä kaudella tehnyt rohkeita ulostuloja. Toimitusjohtaja Mika Eskola ja seura saivat elokuussa runsaasti huomiota Eskolan otettua voimakkaasti kantaa syrjintää ja ennakkoluuloja vastaan Pride of Turku -kampanjan yhteydessä.