TPS löysi taas nollapisteen

HC TPS yllätti monet elokuussa ilmoittamalla Olli Lähdesmäen pestaamisesta kiekkoyhtiön markkinointijohtajaksi. Veikkausliigan SJK:ssa hyvää jälkeä tehnyt urheilumarkkinoinnin nouseva nimi oli juuri sitä mitä uudenlaista uskottavuutta etsivä seura on kaivannut – täysin tunkkaisen "perhepiirin" ulkopuolelta Turkuun tullut vankka osaaja.

Vielä useampi yllättyi tiistaiaamuna, kun Lähdesmäki ilmoitti Twitter-tilillään työsuhteensa päättyneen. Lyhyt viesti tarjosi enemmän kysymyksiä kuin vastauksia, tämän ajan tyyliin Lähdesmäki toki kiitti "nöyrästi" seuraa saamastaan "mahdollisuudesta". Kiekkoareenan tietojen mukaan kyse on kaikessa yksinkertaisuudessaan siitä, että tulokas sai viikonvaihteessa potkut kesken koeajan.

Aikaa ehti kulua vain hieman runsas kuukausi siitä, kun seurajohto viestitti Lähdesmäen rekrytoinnin yhteydessä tahtoaan kehittyä organisaatioksi, johon "urheilun huippuosaajat" haluavat tulla töihin. Toive on aiheellinen, koska Palloseuran vetovoima on ollut heikonlainen joka sektorilla viime vuosina. Mutta nyt eletään liigan runkosarjassa toista viikkoa, eikä Lähdesmäen työpanoksesta jäänyt käteen kuin yleisesti positiivisen vastaanoton saanut innostunut alku ja tuhti hämmennys.

Monella mittarilla Olli Lähdesmäki oli HC TPS:n kesäkauden tärkein värväys, hänen työpanoksensa olisi voinut olla huomattvasti merkittävämpi kuin yhdenkään Turkuun saapuneen uuden pelaajan.

Keväällä päättyneellä tilikaudella kiekkoyhtiö teki rumasti parisen miljoonaa euroa tappiota urheilullisesti siedettävästä kaudesta huolimatta. Vaikka seuran nykyisten pääomistajien taskut ovat syvät, kenenkään tahtotila tuskin on toimia kotimaan liigassa venäläisellä mesenaattimallilla vuodesta toiseen.

Toisin sanoen, TPS kaipasi – ja kaipaa taas – innovatiivista ja rautaista urheilumarkkinoinnin osaajaa, joka kääntäisi mustavalkoisen tuotteen kiinnostuksen vankkaan nousuun. Tiistain jälkeen hakusessa saattaa olla jälleen entistä enemmän myös organisaation uskottavuus.

Lisää aiheesta