Toimisto liekeissä

Sain kunnian toimia puhemiehenä, kun Etelä-Vantaan Taitoluistelijoiden Ice Steps -muodostelmaluistelujoukkue halusi Lukon ja HIFK:n liigaottelun tauolle esiintymään.

Lukon toimitusjohtaja Timo Rajala suhtautui ideaan alusta lähtien myönteisesti. Hän sälytti käytännön järjestelyt viestintä- ja markkinointipäällikkö Marko Östmanille, joka vei homman finaaliin rautaisella ammattitaidolla.

Liput, pukukopit, kuulutukset, jumbotronkuvat, maalien siirtämiset ja muut viilaukset hoituivat kiihkottomasti mutta päättäväisesti.

Lupauksien pitäminen ja asioiden jämäkkä hoitaminen ei ole missään suomalaisessa yrityksessä tätä nykyä itsestäänselvyys. Ainakin tämän keissin perusteella Lukko on jääkiekkosanastoa käyttäen "hereillä".

On aika harvinaista, että pääkaupunkiseutulainen joukkue haluaa länsirannikon pikkupaikkakunnalle esiintymään. Voi olla, että Lukolla on viime lauantain jälkeen taas pari kannattajaa enemmän.  

Vielä viitisen vuotta sitten Lukon organisaatiota vaivasi nahkea ylimielisyys. Tunnelma on vuosien varrella muuttunut huomattavasti rennommaksi sekä pukukopissa että toimistossa.

Tärkein henkilö muutoksen takana on päävalmentaja Risto Dufva, joka on ymmärtänyt työilmapiirin merkityksen ja istuttanut sen koko organisaatioon.

Toimitusjohtaja Rajala on tullut tunnetuksi julkisuuteen lausutuista sammakoista ja ylisäästäväisyydestä. Viime aikoina Rajalassakin on alkanut näkyä inhimillisempiä piirteitä. Ehkä vuodet kiekkobisneksessä ovat tuoneet ripauksen nöyryyttä.

Raumalla ei ole ainakaan varaa samaan kuin eräässä toisessa liigaseurassa, jonka omistaja kielsi vanhaa yhteistyökumppania tulemasta koko halliin.

Kun Lukko jyrää sarjakärjessä, sillä on oiva paikka myydä jo seuraavaa kautta. Senkin voi tehdä kahdella tavalla: tyylikkäästi tai tyylittömästi. Vaikka peli kulkee ja tuote on monelta osin kunnossa, itseään ei kannata hinnoitella ulos.

Yksi osoitus Lukon petraamisesta on satsaaminen sosiaaliseen mediaan. Kun vielä muutama vuosi koko Lukon some oli täysi vitsi, tätä nykyä kannattajat otetaan netissäkin hienosti huomioon.

Tälläkin osastolla avainasemassa on Östman, joka osoitti taitonsa some-maailmassa jo Rauman SalBassa.

Lukon organisaatio on kasvanut pikku hiljaa isoksi. Toimitusjohtajan lisäksi toimistossa häärivät toimistopäällikkö, kolme myyntipäällikköä, myyntineuvottelija, markkinointisuunnittelija sekä viestintä- ja markkinointipäällikkö.

Dufva on tälläkin osastolla valmentajaksi harvinaisen isossa osassa. Hän "raahasi" Raumalle vanhat tuttunsa Petri Kaijasinkon ja Joni Vesalaisen.

Koko toimistotiimin kasvaminen on välttämätöntä, jos Lukko aikoo ottaa entistä isompaa roolia Suomen kiekossa – ja CHL:n kautta koko Euroopassa.

Tiimin koko ei silti ole ratkaisevin, vaan juuri se asenne. Jokainen erätaukoesiintyjään ja katsomaan pitää suhtautua samalla tavalla kuin rikkaaseen yhteistyökumppaniin, joka pumppaa seuraan tonnikaupalla rahaa.

Nämä ovat pieniä mutta isoja asioita. Nykyajan kovassa viihdebisneksessä ei ole varaa jättää yhtään mahdollisuutta käyttämättä. Pienet teot johtavat isoihin asioihin.