RD kurkistelee jo somemaailmaan - "Ei karvaamalla oteta paikkaa viihdegenressä"

Jukurien nykyinen apuvalmentaja Ville Nieminen ja päävalmentaja Risto Dufva (oik.) nappasivat vuosi sitten selfietä Pyörä-Nurmen tilaisuudessa. Tuolloin Nieminen oli vielä KeuPan ja Dufva Lukon valmentaja. Kuva: Esa Urhonen

Lauantaina Raumalla kohtaavat jääkiekkoliigassa hyvin erilaisessa tilanteessa olevat joukkueet.Tuska ja ilo. Kun kolmasosa sarjaa on takana, kotijoukkue Lukko kärvistelee sarjataulukon jumbona ja nousijajoukkue Jukurit liitää taas kuuden sakissa kiinni suorassa pudotuspelipaikassa.

Mikkeliläisten päävalmentaja Risto Dufva teki taannoin lupauksen Jukurien toimiston viikkopalaverissa. Jos Jukurit on jouluna kuuden joukossa, Dufva liittyy Facebookiin.

– Niin se maailma muuttuu, Eskoseni, Dufva siteeraa Aleksis Kiven Nummisuutarit-näytelmää.

Lainaus on itseasiassa osuva. Onhan Jukureissa haettu heittäytymistä ja rakennettu yhteisöllisyyttä muun muassa tekemällä lyhytelokuva ja esittämällä oma versio Haka-tanssista keskellä kesäistä Mikkeliä.

Dufvan lähestymistapa joukkueen yhteenhitsautumiseen on hyvin erilainen kuin neljä vuotta hänen apuvalmentajanaan toimineella Juha Vuorella Lukossa.

Siinä missä Vuori on todennut, että hiki hitsaa, Dufvan mielestä joukkueen pitää olla yhdessä ja heittäytyä muuallakin kuin harjoituksissa. Jokin merkitys hengelläkin täytyy urheilussa olla, sillä pelkästään Lukon ykköskentällinen maksaa enemmän kuin Jukurien 1,1 miljoonalla eurolla koottu joukkue yhteensä.

– Ilmapiiri on mulle kaikki kaikessa. Onhan se näkynyt meidän pelissämmekin, että meillä on hyvä olla itsemme ja toistemme kanssa. Kaikkihan tähtää siihen, että peli on hyvää, Dufva sanoo.

– Kyllä kanavia on pidetty auki. Välillä on hypitty maanantaiaamuna inkkarihypyillä fysiikkatreeneihin ja huudettu jippiitä jihuuta.

Avoin ote Jukureilla on myös sosiaalisessa mediassa. Onhan Lukkokin somessa kiitettävän aktiivinen, mutta Jukurien viestintäpäälliköksi Ilta-Sanomien jääkiekkotoimituksesta kiinnitetty Eero Tuominen välittää poikkeuksellisen avoimesti tunnelmia esimerkiksi joukkueen pukukopista.

Videolla on nähty niin ulosajetun puolustajan Valtteri Hietasen suihkunraikkaat kommentit kuin voitonjälkeistä zigizagi-ilakointiakin.

– Päästämme tavallisen katsojan lähemmäs jääkiekkojoukkuetta kuin Suomessa koskaan ennen. Se vaatii muutakin kuin pelkkiä hikisiä naamoja pelien jälkeen, Tuominen linjaa.

”Kyllä kanavia on pidetty auki. Välillä on hypitty maanantaiaamuna inkkarihypyillä fysiikkatreeneihin ja huudettu jippiitä jihuuta.”

Jukureiden sometykitys on vaatinut uudenlaista heittäytymistä myös 53-vuotiaalta Dufvalta. Usein päävalmentajakin on videoilla vilahtanut. Hiljattain huumorihermoja kutitteli, kun RD mainosti itsestään tehtyä Liiga-Ukko-figuuria.

– Itseasiassa ei olla tehty juuri mitään, mitä ei olisi ennen tehty, mutta nyt on vain kuvattu. Toki vähän pitää rakentaa, se on nykypäivää. Ei karvaamalla oteta paikkaa viihdegenressä, vaan liigajoukkueen pitää tuottaa muutakin kuin peli, Dufva toteaa.

Dufvan on vaikea kuvailla suhtautumistaan sosiaaliseen mediaan.

– Ei oikein ole mielipidettä, kun en seikkaile siellä muuten kuin tuottamalla sisältöä. Perheen piirissä sitä ei hirveästi käytetä, mutta yksi työtoveri on todella aktiivinen. Enkä tarkoita Mika Tarvaista, Dufva heittää.

Hän viittaa selvästikin Jukurien somejänikseen, Raumaltakin tuttuun myynti- ja markkinointijohtajaan Joni Vesalaiseen.

Mainittu maalivahtivalmentaja Tarvainen on muuten mies, jonka heitosta somesuosion saavuttanut zigizagi-huudattaminen sai alkunsa. Kun Tarvainen kertoi Ruotsissa näkemästään jutusta muulle valmennusryhmälle, sitä hirnuttiin niin tyhmäksi ja lapselliseksi ideaksi, että se päätettiin ottaa joukkueen voittorituaaliksi.

Jos Jukurien paras pelaaja pääsee veivaamaan zigizagia Raumalla, se olisi jälleen pieni askel kohti sitä, että Dufva seikkailisi somessa myös omalla tilillään.

Täysin poikkeuksellista se ei olisi, sillä monellakin valmentajalla on Facebookissa julkinen tai yksityinen profiili. Ässien päävalmentaja Jyrki Aho on ottanut vielä rohkeamman askeleen ja turisee ihmisten kanssa vielä pykälää julkisemmassa somekanavassa, pikaviestipalvelu Twitterissä.

Dufva on selvästi jo miettinyt, millainen hänen someminänsä tulisi olemaan. Hän uskoo, että some on hetken media ja informaatio-osuudestaan huolimatta puhdasta ajanvietettä.

– Tietenkin pitää olla kieli poskella. Ei ihan spedenä, muttei paljon muutakaan, Dufva naurahtaa.

Lukko–Jukurit lauantaina Kivikylän Areenalla kello 17