Peliarvostelussa uusin "änäri"

NHL-kausi uhkaa jäädä torsoksi työsulun takia, mutta kiitos virtuaalijääkiekon, pelit jatkuvat.


Electronic Artsin maineikas NHL-sarja on päässyt jo kunnioitettavaan 21 vuoden ikään. Ja aina vaan peli kehittyy – välillä enemmän ja välillä vähemmän.


Tänä vuonna tekijätiimi on pannut uusiksi jääkiekon tärkeimmän elementin, luistelun. Ja totta tosiaan, uusi luistelumoottori muuttaa jo ennestään toimivaa peliä realistisemmaksi.


Pelaajia ohjatessa pitää oikeasti miettiä, mihin suuntaan ukkeliaan kääntää. Jos luistelu menee tökkimiseksi, vastustaja painaa ohi maalintekoon.


Spurttaaminen toki onnistuu, mutta kiekonhallinta vaikeutuu kuten oikeassakin pelissä.


Yksi hieno uudistus on pelimuoto, jossa voi kokea NHL:n merkkihetkiä uudelleen ja joko muuttaa historiaa tai toistaa sitä. Jokaisen jääkiekkoromantikon poskelle vierähtää kyynel, kun Wayne Gretzky kyyristyy aloitukseen Edmonton Oilersin nykykokoonpanon ykkössentterinä.


Tuntuu, että NHL-sarjan tekijät kehittävät peliään tahallaan vain aste kerrallaan kuin Sergei Bubka seiväshypyn maailmanennätystä. Näin myynti säilyy hyvänä vuodesta toiseen.


Uusimmasta versiosta on karsittu vihellyksen jälkeistä ”aktiviteettia”. Enää maailman pahuutta ei voi purkaa siihen, että lämää kiekon vastustajan vaihtoaitioon tai ajaa maalivahtia aina vihellyksen jälkeen. Ja ihan hyvä, eihän niin sovi tehdä oikeassakaan jääkiekossa.


SM-liiga tuo hyvän mausteen, mutta tosipelaajille Suomen sarja on sittenkin vain marginaalijuttu. Liigapelaajat ovat niin rasittavan hitaita ja kädettömiä, että pelaaminen lähinnä tuskastuttaa.

Aloittelijoille SM-liiga voi olla tosin hyvä tapa päästä sisään peliin.

Eikä SM-liigan kokoonpanoja ole valitettavasti saatu päivitettyä kunnolla. Lukonkin riveissä pelaa iloisesti viime vuoden ja tämän vuoden pelaajia sekaisin.

Ja kyllä se aina yhtä paljon sylettää, kun Lukko pelaa kotipelinsä Hartwall-areenalla.