Olympiasäännöt: Sosiaaliseen mediaan tiukat ohjeet

Kuvakaappaus: Susanna Tapani Official

Urheilija ei voi käyttää sosiaalista mediaa Pyeongchangin olympialaisissa mielivaltaisesti, sillä Kansainvälinen Olympiakomitea on laatinut tarkat ohjeet.

Suomen Olympiakomitealla ei omia sääntöjä ole, vaan se mukautuu KOK:n määräyksiin. Olympiakomitea kannustaa urheilijoita jakamaan tunnelmiaan omissa viestikanavissaan, mutta ei pakota siihen.

– Somen käyttöä on käyty tosi paljon tämän kauden aikana läpi. Sotshin kisoissakin oli jo sääntöjä, mutta nyt niitä on tullut vielä lisää, Susanna Tapani toteaa.

Varsinaisesti KOK:n säännöt ovat kuitenkin sallivammat kuin vielä muutamat kisat takaperin.

Päälinjoja on kaksi. Urheilijat eivät saa käyttää omia sosiaalisen median kanaviaan ja niihin tuottamaansa sisältöä kaupalliseen tarkoitukseen eivätkä myydä akkreditointialueelta otettuja kuvia tai videoita.

Akkreditointia vaativilta alueilta otettuja kuvia urheilijat voivat kuitenkin julkaista. Olympialaisissa on määritelty erikseen muutamia alueita, joilla kuvaaminen ei ole ollenkaan sallittu.

– En ole vielä päättänyt, mitä teen itse. Mulla on official-sivustoni, ja alun perin oli tarkoitus, että joku muu päivittäisi sitä, Tapani paljastaa.

– Turnauksen aikana olisi kiva, jos siellä olisi päivityksiä. Jo Sotshin aikana oli yllätys, miten paljon viestejä sitä kautta tuli.