Vertailu: Mies-Leijonat uhkaavat hävitä naiskiekkoilijoille some-aktiivisuudessa

Nais- ja miesurheilijoiden palkkasummista käyty keskustelu kääntyy sosiaalisen median seuraajien päälaelleen. Miesleijonat ovat moneen naiskollegaansa verrattuna melko mykkiä some-kanavissa.

Etelä-Korean suomalaiskiekkoilijoista suosituimmat ovat Petri Kontiola ja Noora Räty, jolila on Twitterissä 33 500 ja 9202 seuraajaa. Urosleijonien Oskar Osalan lukema on Pyeongchangin kisojen avajaisviikolla 9050.
 

"Konna" Kontiola on kärkeä myös Instagramissa 34,5 tuhannella seuraajallaa. Räty on kopannut kuvien jakelupalvelussa matkaansa 7746 seuraajaa.

Valtaosa pelaajista viettää somen osalta paastoa – tai pysyttelee muuten vain tieten tahtoen paitsiossa.

Somen ja muun digiviestinnän sekä mainonnan ja markkinoinnin osalta Kansainvälisen Olympiakomiteaan (KOK) säännöillä on mittaa seitsemän sivua.

Pääpiirteissään säännöt voi jakaa kahteen osaan, siihen mikä on sallittua ja mikä ei. Simppeli kahtiajako on sellainen, että Etelä-Koreassa saa rakentaa omaa urheilijabrändiään, mutta suoraa rahanarvoista bisnestä ei saa tehdä.

Kisa-aikana saa:

  • Kirjoittaa päivityksiä omille kotisivuilleen ja henkilökohtaisille sosiaalisen median tileilleen
  • Jakaa akkreditointialueilla (pois lukien erikseen määritellyt alueet ”No Picture Areas”) otettuja kuvia omilla kotisivuillaan ja henkilökohtaisissa sosiaalisen median kanavissaan
  • Jakaa omiin digitaalisen tai sosiaalisen median kanaviin videokuvaa, joka on kuvattu
    • Yleisöalueilta, eikä kuvassa näy kilpailualueita (”Field of Play”)
    • Kisakylästä
  • Esiintyä Kansainvälisen Olympiakomitean ja Suomen Olympiakomitean kumppanien mainoksissa.
  • Esiintyä omien tai lajiliiton kumppanien mainoskampanjoissa, jotka ovat alkaneet ennen kisa-aikaa, eivätkä liity tai yhdisty olympialaisiin.

Kisa-aikana ei saa:

  • Käyttää omia digitaalisen ja sosiaalisen median kanaviaan ja niihin tuottamiaan sisältöjä kaupallisiin tarkoituksiin
  • Myydä tai muutoin kaupallisesti hyödyntää akkreditointialueilta otettuja kuvia tai videoita

Säännöt ovat voimassa virallisena kisa-aikana eli koko helmikuun ajan.

– Kannustamme urheilijoita jakamaan tunnelmiaan myös omissa viestintäkanavissaan. Jokainen toki tekee aina itse päätöksen siitä, päivittääkö somea kisa-aikana vai ei, Suomen Olympiakomitean viestintäpäällikkö Laura Lehtonen kertoo.

KOK:n säännöt ovat nykyään paljon sallivammat, kuin muutamia kisoja takaperin. Suomen Olympiakomitealla ei ole näiden lisäksi muita sääntöjä.

Edit: Jutusta poistettu Teemu Ramstedtin ripeän reagoinnin ansiosta Miro Heiskasta koskeva kohta. Kyseessä oli yhden (asiallisen twiitin) sisältävä tili, joka kuitenkaan ei ollut kiekkoilijan itsensä tekemä. Heiskasen oikea tili on @HeiskanenMiro eli ei ole elämässään kertaakaan vielä twiitannut.