Mestarit molskilla – eli millä kiekkotermillä Dominik Hrachovina ja Jere Karjalainen kutsuvat painityyliään

Kehonhallintaa. Dominik Hrachovina tasapainoilee Jere Karjalaisen päällä. Taustalla Sebastian Repo hakee samaa vartalonhallintaa Matti Järvisen parina. Kuva: JP Mikola

Kiekkoareena seurasi viime viikolla Tapparan koko joukkueen yhteistreenejä.  Kokeneempi kaarti aloitti omatoimijakson juhannusviikon maanantaina, nuoremmat keskiviikkona.

Perjantaiaamun kolmetuntisen treenirupeaman kaksi ensimmäistä tuntia kuluivat maan alle louhituisssa Nääshallin liikuntatiloissa kivenheiton päässä Särkänniemen huvipuistosta. Joukkue oli jaettu kahteen osaan. Ohjelma oli selkeä: tunti sählyä ja tunti painia – tai päinvastoin.

Päivän kolmatta harjoitustuntia varten joukkue hölkkäsi päävalmentajansa Jukka Rautakorven johdolla Pyynikinharjulle ja veti siellä Tapparan monille pelaajapolville hyvin tutun Tahdon Portaat -klassikkotreenin. Mukana oli myös sprinttimaajoukkueen hiihtäjä Matias Strandvall, jonka tuntemuksista Kiekkoareenassa oli juttu heti tuoreeltaan.

Painitreenejä vetävä Roni Purolainen ohjeistaa hakemaan tasapainoa sulan veden laineilta:

– Olette niin kuin surffilaudalla seisoisitte.

– Tää onkin hyvä, kun surffataan ens viikolla muutenkin, omatoimijaksolle pääsyä odottava Jere Karjalainen virnistää.

Painiparit on valittu niin, että osapuolet ovat suunnilleen saman kokoisia keskenään. Karjalainen on saanut treenikaverikseen muutaman sentin ja kilon painavamman Dominik Hrachovinan. Molskin reunimmaisella "suorituspisteellä" operoiva kaksikko vääntää matolla tosisaan – mutta ei totisena. Se käy suht nopeasti selväksi.

Seuraavaksi Purolainen muistuttaa, miten oikeaa suoritustekniikka menee, kun pelaajat hyppäävät eräänlaisen pukkihypyn toistensa yli. Ennen alastuloa tarkoitus on tehdä kuperkeikka ilmassa ja päätyä lopuksi jaloilleen. 

– Laittakaa leuka rintaan, ettette tule päällenne alas!

"Hakametsän Hasekilla" eli Hrachovinalla on vastaus välittömästi valmiina.

– Soittakaa ambulanssi valmiiksi, Hrachovina toivoo ja pyytää treenipartneriaan Karjalaista menemään alempaan asentoon.

Tshekkivahdin toivomukset kumpuavat enemmän show-henkisyydestä kuin todellisesta tarpeesta: Kun tositoimiin päästään, homma näyttää niin helpolta, että Hrachovinalla on varaa jopa tyylitellä. Liikkeen loppuosat ovat vähintäänkin näyttäviä. Kädet ovat leveinä sivulla, jalat tiiviisti yhdessä ja ryhti uljaan ylväs kuin telinevoimistelijalla pitkään hiotun liikkeen onnistuessa.

Seuraavaksi päästään ottamaan miehestä mittaa. Kun 193-senttinen Matti Järvinen ja 189-senttinen Sebastian Repo kampeavat, osa muista pelaajista innostuu. 

– Suutu, Sebu, suutu! Otso Rantakari yllyttää vierestä.

Kukaan ei kuitenkaan suutu, mutta tasaisen totisesti vääntävällä Hrachovina–Karjalainen kaksikolla on tähänkin harjoitteeseen oma humoristinen kulmansa.

– Todella tiivistä träppiä, molemmat pelaa vahvaa träppiä, Karjalainen virnistää.

Hrachovina ottaa hyökkääjän sutkautuksesta kopin ja innostuu painin lomassa jatkokehittelemään Karjalaisen ajatusta. Maalivahti vilkaisee huoltajakaksikko Jorma Pekkasen ja Joona Ranuan sekä toimittajan suuntaan

– Näiksää, mikä on meidän identiteetti. Pitkävetoon ristiä vaan.

Hyvin pysyy. Jalkapari kuuluu Jere Karjalaiselle, jalustana Dominik Hrachovina.



Normaalisti tapparalaisten painitreenejä on vetänyt KOO-VEEn vähän päälle kolmekymppinen EM-kisakävijä Valtteri Moisio, mutta akillesjänteen katkettua piti hommata tuuraaja. Pestin sai aktiivipainija Purolainen, jonka oma treenitahti kestää 11–12 viikottaisen painitreenin ja oheisten myötä vertailun ammattikiekkoilijoihin

Purolainen on positiivisesti yllättynyt, miten tiukalla ilmeellä ja otteella Tapparan pelaajat vääntävät molskilla.

– Kaikesta näkee, ettei ole pelkoa kontakteista. Jätkät tekevät hyvällä asenteella ja menevät rohkeasti kiinni toisiinsa. Sitkeys näkyy kaikessa tekemisessä, mutta se tietysti kuuluukin mestarijoukkueeseen, Purolainen kehuu.

Painiharjoittelu on yksi osa kiekkoilijoiden monipuolista kesäharjoittelua. Tapparan lisäksi moni muukin liigajoukkue on tottunut kohentamaan kehonhallintaansa ja lihaskestävyyttään molskilla. Tarkoitus on saada oheisharjoitteluun erilaista ärsykettä kropalle ja pääkopalle.

Tapparassa fysiikkaharjoittelu on osattu – ja haluttu – ottaa vuosien varrella vakavasti. Siksi sen puolen osaajia on valmennusryhmässä useita. Päävalmentaja Jukka Rautakorpi ja 

Pitkään mukana ollut Jaakko Kailajärvi korostaa, että pelaaja tarvitsee jaksamista sekä yksittäisen pelin että koko kauden mittakaavassa.

– Kun katsoo huippukiekkoa ja muistelee vaikkapa MM-kisoja tai NHL:n loppupelejä, niin vaatimustaso kasvaa koko ajan.

– Ei tässä mitään poppakonsteja ole. Hiki se on, mikä autaa. Sitä tässä nyt on vuodatettu, Kailajärvi hymähtää.

Vaikka Tapparankin ikähaitari on iso, yhteisissä treeneissä ei tehdä eroa sen välille, onko pelaaja syntynyt 1980- vai 2000-luvulla.

– Paljon on nuoria poikia, mukana on myös A-junnuikäisiä, mutta , että pitää jaksaa. Jos väsyt, niin yleensä häviät, Kailajärvi huomauttaa. 

Kun kauden aikana pelataan 60–70 peliä tai enemmän, pelkkä nopeus ei riitä, Eihän se mitään auta, että olet nopea ensimmäisessä erässä, mutta kolmannessa et pääse enää mihinkään

– Jaksaminen on kaiken A ja O, hapenottokyky on yksi osa, lihas- ja voimakestävyys ihan yhtä lailla. Jääkiekko vaatii kaikkein eniten kestävyyttä, enemmän kuin nopeutta ja voimaa, Kailajärvi tiivistää.

Fyysisten ominaisuuksien rakentaminen on pitkä prosessi. Viidesti peräkkäin liigafinaaleihin yltäneellä Tapparalla kevään ja alkukesän oheisharjoittelujakso on jäänyt monta kertaa peräkkäin aika lyhyeksi.

– Viiden vuoden aikana olemme menettäneet viisi kuukautta, Kailajärvi toteaa, mutta ei vaikuta erityisen pettyneeltä.

– Perusfilosofia on se, että kaikki tehdään niin, että maalis-huhtikuussa pelataan.

Tapparan kesän ot-jaksoa edeltänyt viimeinen täysi treeniviikko:

  • Maanantai: klo 9–11 oheisjarjoitus, klo 11.30–12.45 jää = 2 x 20 min peli harjoitusryhmien kesken
  • Tiistai: klo 9–12 voimaharjoitus Polte-salilla.
  • Keskiviikko: klo 9–11 voimaharjoitus Polte-salilla. Klo 14–15.30 peliä ja oheiset Tenniskeskuksella.
  • Torstai: klo 9–12 perustaitoa ja peliä Varalan urheiluopistolla, rappustreeni.
  • Perjantai: klo 9–11 perustaitoa ja peliä Nääshallissa, klo 11–12 Tahdon Portaat -rappustreeni.
     
    Vääntöä molskilla. Tsemppipeukut. Ei laitoja. Tempo on hyvin lätkänomainen, kun Tappara tarttuu salibandymailoihin. Porrastreenin jälkeen maistuu kylmä juotava. Surffilautailua. Kristian Kuusela veti joukkoa .