Matkustusmukavuus kaiken a & o

Tuttua puuhaa. Jussi Rynnäs (vasemmalla) ja Toni Kähkönen ovat tottuneet kulkemaan vieraspeleihin Helsinki-Vantaan kautta. Kuva: Jukka Rautio/Europhoto

Kun kauden tärkeimmät ottelut alkavat olla käsillä, matkustusmukavuudesta ja matka-aikatauluista ei varmasti tingitä. Vielä runkosarjassa Kärpät turvautui reittilentoihin, mutta keskiiviikkoillan Kärpät–HIFK-ottelun jälkeen joukkue lentää pääkaupunkiin yksityiskoneella.

Kärpät ei ole ilmatilassa yksin, sillä suurin piirtein samaan aikaan Oulun lentokentältä nousee toinenkin yksityiskone, joka kuljettaa HIFK:ta.

Kärppien toimitusjohtaja Junno korostaa, että charter-lennon varaaminen ei koskaan ole mikään yksinkertainen juttu.

– Onneksi tässä on yli kymmenen vuoden ajalta kertyneet kontaktit. Joskus kone löytyy Keski-Euroopasta, joskus kotimaasta. Eikä se koneen löytäminen ei ole se vaikein osa, vaan se, että löytyy lentäjät ja henkilökunta, Junno kertoo.

Kärpät käyttää charter-lentoa vain yhdensuuntaisesti, mutta se ei puolita kustannuksia.

– Kone lentää tyhjänä Ouluun, ja hakee meidät, mutta siitäkin pitää maksaa täysi hinta, Junno valottaa.

Paluumatkalle Helsingistä Ouluun Kärpät ei tarvitse charteria, sillä suunnitelmien mukaan joukkue lentää Finnairin reittilennolla, joka lähtee kello 23.59.

Kärpät lentää kauden aikana 20–25 edestakaista lentoa Oulusta Helsinkiin. Vain vierasottelut Kuopioon ja Jyväskylään joukkue matkustaa maantietä pitkin linja-autolla.