Lukolla edessä uuden areenasponsorin etsintä

4Finance Oy otti tukirahansa jokin aika sitten Espoon Bluesilta, kun J uuso Ikonen -kohu ei ollut yhtiön mieleen. Kaikki muistavat viime kauden alla Jokerien ja HIFK:n kaukalotappelut, minkä seurauksena Helsingin Sanomien mainokset hävisivät Jokerien molarien polvisuojuksista. Kohulehtiä julkaiseva Aller lopetti sekin jääkiekon sponsoroinnin. Nyt ollaan tietyillä tahoilla vedetty sellaisia johtopäätöksiä, että urheilusponsorointi on henkitoreissaan ja yritykset luikertelevat pois heti, jos jotain negatiivista tapahtuu.

Tähän juttuun haastatellut raumalaisyritykset ovat eri mieltä.

– Jos joukkueessa yksi mokaa, ei se tarkoita sitä, että kaikki muut tekevät samoin, toppuuttelee Workboxin Henkilöstöpalvelut Oy:n toimitusjohtaja Heikki Lamminpää.

– Pitää olla mukana niin hyvinä kuin huonoinakin hetkinä. Tuollainen Hesarin toiminta esimerkiksi oli sellaista ämmien touhua, toteaa Lamminpää.

Kivikylän Kotipalvaamon toimitusjohtaja Jari Laihonen on samaa mieltä.

– En osaa sanoa, mitä pitäisi tapahtua, että tällainen ikuinen kannattaja vetäisi sponsorirahat pois.

– Onhan sopimuksiin kirjattu tietyt purkupykälät. Pohdittu on myös eettisiä ja moraalisia juttuja. Pitää kuitenkin nähdä, koskeeko jokin yksittäinen asia koko seuraa, sanoo puolestaan pankinjohtaja Rafael Eerola Eurajoen Säästöpankin Rauman konttorista.

Kivikylä laajalti esillä

Rauman Lukko, Porin Pesäkarhut, Kouvolan KooKoo, Porin Ässät, Jokipojat, Sotkamon Jymy, Kouvolan Pallonlyöjät, Vaasan Sport, VaLePa, Laitilan Jyske, Luvian Kiekko, UJK, Eurajoen Lätkä...

Siinä vain osa niistä seuroista, joiden kanssa Kivikylän Kotipalvaamo tekee yhteistyötä. Listaan voi lisätä myös vaikkapa Kokemäen Kivikylän maili -ravitapahtuman.

– Monessa ollaan mukana, niin isojen kuin pienempienkin kanssa. Pitää jo vähän pidätellä, että ei ihan kaikkia selkämyksiä viedä, Jari Laihonen naurahtaa.

Näkyvimmin yhtiö on Raumalla mukana jääkiekossa, sillä Äijänsuon jäähallin kaupallinen nimi on Kivikylän Areena (Tuhtitupa).

– Areenasopimus on katkolla keväällä. Nimemme on ollut hallilla silloin neljä ja puoli kautta. Tämä on tuonut meille hyvin valtakunnallista näkyvyyttä.

Eikö harmita, että useimmat urheilujournalistit eivät jutuissaan käytä kaupallisia nimiä, vaan puhuvat Äijänsuon areenasta?

– Ei se ole minun asia sitä pohtia, vaan nimen myyneen seuran, selkeyttää Laihonen.

– Nimi on kuitenkin koettu positiivisena varsinkin muualla, ei ehkä ihan tässä lähipiirissä. Meidän yhteistyökumppanimme ovat katsoneet tätä hyvällä.

Laihonen sanoo kuitenkin, että tuskin jättää tarjoustaan seuraavalla kierroksella, kun hallille haetaan nimeä.

Kivikylä näkyy kyllä vahvasti jatkossakin.

– Kyttäämme tämän alueen tapahtumia, joihin meillä olisi luonnollinen yhteys. Esimerkiksi suhtaudumme myötämielisesti asialliseen junioritoimintaan, Laihonen kertoo.

Entä kulttuurin tukeminen?

– Kaupunginteatterissa ja Rauman taidemuseossa olemme olleet mukana. Ne ovat olleet enemmän kokeiluja, ei ehkä meidän juttujamme.

Vieläkö sponsorieuroja riittää?

– Ei tässä yksioikoisesti aleta vähentämään. Kunnolla asiansa hoitavat vetävät puoleensa edelleen.

– Sponsorointi on kuitenkin nykyisin mennyt puolin ja toisin ammattimaiseksi. Toisaalta ammattimyyjät ovat vieneet tästä sen hengen. Mutta niiden tahojen kanssa, jotka ovat mukana henkeen ja vereen, on mukava toimia, Laihonen vertailee.

Hinnat ovat hintoja

Myös Eurajoen Säästöpankille Rauman Lukko on isoin yhteistyökumppani. Pankin mainos koristaa areenan keskiympyrää.

– Tuemme myös esimerkiksi Eurajoen paikallisia seuroja, raumalaista ja porilaista golfkerhoa, UPV:tä ja niin edelleen. Monenlaista ja monen tasoista yhteistyötä tehdään, Rafael Eerola sanoo.

– Määrää on vähennetty ja ne mitä on, tehdään kunnolla molempia tahoja tyydyttäen.

Ennen pankkiuraa Eerola toimi Rauman Lukossa pukuhommissa pöydän toisella puolen. Onko se etu, kun nyt neuvotellaan sponsoriasioista?

– Toki tiedän, missä ja miten kannattaa olla mukana. Pelkän logonäkyvyyden aika on ohi, Eerola toteaa.

– Hinnat ovat kuitenkin hintoja ja neuvottelut neuvotteluja. Tiedän nyt jotakin tuotteista ja kokonaisuuksista. olen myös konsultoinut hieman toistenkin paikkakuntien Säästöpankkeja, miten sponsoriasioita hoidetaan.

Kulttuurin tukeminenkaan ei ole Eurajoen Säästöpankille vierasta.

– Olemme kaupunginteatterin mukana ja viime kesänä esimerkiksi Klustermuksessa. Ollaan monessa mukana, Eerola kertoo.

Eerolan mukaan urheilusponsorointi ei ole laskussa, jos ei nousussakaan.

– Nykyään yritykset haluavat näkyä muuallakin kuin urheilussa. Kulttuuri on tullut vahvasti mukaan. Tapahtumat ovat nykyään paremmin tuotteistettu. Mielellään tuetaan myös yhteisvastuullisia projekteja. Voisi tiivistää, että kaikki uudet ja hyvät jutut kiinnostavat.

Yksi asia Rafael Eerolaa huolestuttaa.

– Huoli on harrasteurheilusta. Vieläkö riittää intoa ja energiaa sillä puolella tuotteistaa ja kerätä yhteistyöpotteja, vai onko sellainen talkoohenki katoamassa?

– Sponsorointi on mennyt kovaksi ja eurot ovat tiukassa. Tarkkaan mietitään, mihin rahat pistetään. Kivahan se olisi olla laajemminkin mukana, varsinkin paikallisesti. Mutta kyllä sellainen silppu on jäänyt pois, Eerola myöntää.

Varovasti liikkeelle

Vuonna 2008 perustettu Workbox Henkilöstöpalvelut on lähtenyt sponsoroinnissa varovasti liikkeelle.

– Alussa ei näitä juttuja ajateltu lainkaan. Sitten tuli yhteistyö Lukon kanssa ja lähdimme varovasti liikkeelle. Haluamme kuitenkin näkyä, mutta emme huutele asiakkuuksista. Pelaamme vähän eri tyylillä kuin kilpailijat. Raumalla on pääkonttorimme ja muualla Suomessa näymme valikoidusti, Heikki Lammimpää kertoo.

Lukon lisäksi Workbox näkyy muun muassa Oulun Kärppien yhteydessä.

– Nykyään sponsoroinnissa on mukana enemmän bisnestä kuin rakkautta lajiin. Aika isoja summia liikkuu, Lamminpää näkee.

– Me emme ajattele muita sponsoroinnin kohteita kuin urheilu. Olemme tyytyväisiä tähän tilanteeseen.

Lamminpään mukaan sponsoriksi on helppo päästä.

– Raha aina kelpaa. Täällä rahanipun heiluttaja on kingi!