Kesäharjoittelu – Liigajoukkueilla neljä vaihetta ennen ensi kautta

HIFK on tällä viikolla aloittanut harjoittelun kohti ensi kautta. Europhoto/Jukka Rautio.

Liigajoukkueilla on neljä vaihetta ennen seuraavan pelikauden alkua. HIFK käynnisti toisen vaiheen maanantaina testeillä. Nyt vastuussa on fysiikkavalmentaja Harri Yrttiaho.

Liigapelaajien loma on takana. Se alkaa pelikauden päättymisestä ja kestää neljä täyttä viikkoa. Tästä on sovittu liigan ja pelaajayhdistyksen kanssa.

– Kaikki tarvitsevat lomaa. Se on tarpeellinen niin henkisten kuin fyysisten syiden takia. Pikkukolhut on paranneltava ja ”akut ladattava. Mutta yleensä liikkuminen tai jopa harjoitteleminen aloitetaan viikon parin kuluttua loman alkamisesta. Minä en kuitenkaan saa tehdä mitään ohjelmia. Pelaajien on toimittava omaehtoisesti, Yrttiaho sanoi.

Mikäänhän ei tietenkään estä pelaajien keskustelemista fysiikkavalmentajan kanssa, mutta loma on loma. Sitä tosiaan kaikki tarvitsevat.

Toinen jakso on harjoitusten aloittaminen. Tämä jakso on eripituinen riippuen joukkueen menestyksestä. Kun HIFK voitti pronssia, niin se aloitti vasta tällä viikolla. Suurin osa joukkueista oli silloin jo täydessä vauhdissa.

Viime vuonna HIFK kävi myös jäällä jo tämän osuuden aikana, kun sen valmennusjohto oli uusiutunut aika perusteellisesti. Nyt kaikki on tuttua, joten jäällä ei käydä.

Tämä vaihe on Yrttiahon käsissä. Hän on pomo muiden valmentajien vain käydessä tilanteen mukaan harjoituksissa. Lähes kaikki pelaajat olivat mukana. Poissa oli vain lomansa aloittanut MM-joukkueessa pelannut Antti Suomela sekä joukkueen ulkomaiset pelaajat.

– Ulkomaisilla pelaajilla on nykyään paljon omia treenareita, ja se helpottaa paljon. Pelaajien tuntuminen helpottaa myös. Kun tuntee nämä, niin heille on paljon helpompi tehdä ohjelmia kuin niille, joita en ole koskaan tavannut. Ruotsalaiset käyvät Helsingissä ennen omaehtoisen kauden alkua.

HIFK aloitti harjoituskauden testeillä, joita oli kolmenlaisia. Pyörätestissä nähtiin pelaajien sykerajat ja kestävyys. Tämän lisäksi oli hyppy- sekä voimatestit.

– Niiden kautta pelaajat näkivät oman kehityksensä ja toisaalta harjoitteita voidaan suunnitella yksilöllisesti. Yleisesti pyritään parantamaan joukkueen fyysistä valmiutta, mutta samalla selvitetään mitä kukin tarvitsee. Voimme siten tehdä suunnitelma, joka palvelee heitä. Kaikkien peruskunnon, nopeuden, voiman ym. pitää olla kunnossa, mutta samalla harjoittelun pitää tukea yksilöä, Yrttiaho sanoi.

Tämä yksilölisyys on helpointa toteuttaa salitreeneissä, mutta HIFK:lla on myös kaikille tarkoitettuja ohjelmia.

Tämän yhteisjakson jälkeen on kolmas harjoitteluvaihe, jota herkästi pidetään lomana. Kyse on kuitenkin omatoimisesta jaksosta, jonka pituus vaihtelee pelaajan iän mukaan. Kokeneilla se on kuusi viikkoa ja nuorilla pelaajilla neljä viikkoa.

– Silloin teen jokaiselle pelaajalle aina viikoittain uuden ohjelman, jonka se saavat aina viikonloppuna. Tässä on huomioitava paitsi pelaajien omat tarpeet myös heidän harjoitusmahdollisuutensa. Ei ole mitään mieltä teettää ohjelmaa, jota ei vaikka käytössä olevan salin myötä pysty tekemään. Aika hyvin tiedänkin pelaajien liikkumiset.

Herkästi tulee mieleen se, että ohjelmat tehdään vain näennäisesti ja keskikesä käytettään lomailemiseen.

– Aika hyvin ohjelmia noudatetaan. Osaksi näkee elokuussa, onko ohjelmia noudatettu vai ei. Nykypelaajat ovat tunnollisia. He voivat sitä paitsi aina olla yhteydessä, jos eivät syystä tai toisesta pysty tekemään ohjelmia. Loukkaantuneille tai vasta vammoista toipuville tehdään luonnollisesti heidän tilanteensa mukaiset ohjelmat. Näissä tapauksissa keskustellaan niin lääkärin kuin fysioterapeuttien kanssa.

Kun elokuu koittaa, niin joukkueet kokoontuvat jälleen. Tällöin alkaa jäävaihe, jolloin fysiikkavalmentajan osuus putoaa.

– Se on luonnollista, sillä jäällähän kaikki lopulta tapahtuu. Silloin on vain luotava fiksu paketti, joka tukee niin pelaajia kuin jääharjoittelua.

Eikä fysiikkavalmentajan työ tietenkään pääty tähän.

– Huoltava ja palauttava puoli on aina oltava kunnossa. Sitä on tehtävä aina samoin kuin kauden aikana alkulämmittelyt ja lopputreenit. Kauden aikana pidämme fysiikkaharjoitukset tilanteen mukaan yhdestä kolmeen kertaa viikossa.

– Aika vähän on tullut huonoa palautetta uran aikana. Jotain on varmaan tehty oikein. Pitää uskaltaa tehdä. Kaikki tekevät virheitä. Tyhmää on se, jos samoja tekee useammin. On vain tehtävä korjausliikkeet.

– Kaikki perustuu lopulta psykologiaan. Henkinen puoli on aina avain kaikkeen. Yhdelläkään fyysisellä harjoituksella ei päästä tavoitteisiin ellei henkinen puoli ole kunnossa. Aina välillä puheet ja teot eivät vastaa toisiaan. Pitää olla rehellinen, vaikka ei ole mukava sanoa asioita. Tarvitaan luottamus pelaajien kanssa. Näiden on tunnettava, että valmennus todella välittää pelaajista. Ketään ei saa kunnolla tekemään mitään, ennen kuin huomaa, tuo todella välittää ja tekee minun puolestani.