Kommentti: Olisitko valmis maksamaan mainoksettomasta jäästä?

Sosiaalisen median reaktioiden perusteella moni Lukon kannattaja näkisi Äijänsuon jään mielellään mainoksettomana. Tyhjänvalkoinen jää ehkä oman seuran näyttävällä logolla NHL:n tyyliin olisi monen mielestä tyylikkäämpi ratkaisu kuin nykyinen tilkkutäkki.

Sen toteuttaminen ei ole mitenkään mahdotonta. Kysymyshän on vain rahasta, kuten Brynäsin mainoksettomat pelipaidat osoittavat. Ruotsin pääsarjajoukkue pelaa historiallisesti ensi kaudella Heinisen ja seuran fanien toiveen mukaisesti mainoksettomissa pelipaidoissa. Sen mahdollistaa Rauman ystävyyskaupunki Gävlen kunnan yli 2,5 miljoonan euron tuki seuralle.

Tuen saaminen edellyttää, että Brynäsin pelipaidassa on vain seuran ja Unicefin logot. 

 

Toinen juttu on sitten, että kuinka moni kannattaja olisi oikeasti valmis kaivamaan kuvetta valkoisen jään puolesta. Toimitusjohtaja Timo Rajala oli valmis lopettamaan mainosmyynnin vaikka kokonaan, jos kannattajat ovat valmiita vaikkapa maksamaan lipuistaan enemmän.

Rajalan mukaan mainostuloista kertyy Lukon budjettiin yli kaksi miljoonaa euroa. Lipunmyyntitulot toisivat viime kauden katsojamäärällä noin puolitoista miljoonaa euroa.

Mainosmyynti olisi kuitattu jos lippujen hinnat 2,5-kertaistettaisiin ja katsojakeskiarvo pysyisi samana. Lipun hinta vaikkapa A3-katsomoon lauantaiseen hegemoniaotteluun Ässiä vastaan nousisi 31 eurosta 73,5 euroon. Aika paljon yhdestä lätkämatsista. 

 

Viime vuoden heinäkuussa Oulussa puhkesi samanlainen "jääkohu". Kärppienkin kannattajien mielestä Raksilan jää oli aivan liian värikäs. 

Kollega Lauri Tuomola kirjoitti Kiekkoareenan kommentissaan Äijänsuon nykyisen tilanteen olevan huono jäällä näkyville brändeille ja antoi ehdotuksenkin visuaalisesti miellyttävämpään ratkaisuun: http://kiekkoareena.fi/jutut/kirjava-jaa-on-merkki-onnistumisesta

Kannattaako sellainen sittenkään?

 

Kaleva haastatteli ennen viime kauden alkua Kärppien toimitusjohtaja Juha Junnoa aiheesta. Nettijutun kommenttikentässä kutsuttiin Junnoa taikuriksi. Olihan ruma jää ylittänyt jo valtakunnallisen uutiskynnyksen ja samalla tuonut näkyvyyttä mainospaikan ostaneille yrityksille.

Tuskinpa Lukko tarkoituksella yritti tehdä jäästä rumaa. Ehkä olisi kannattanut. Mitä rumempi, sitä enemmän näkyvyyttä?

Mainoskohu voi olla Lukolle ja sen kannattajille hyväkin merkki. Raksilan jää häiritsi nimittäin enää aniharvaa, kun Kärppien kokoama joukkue marssi SM-liigan finaaleihin ja nosteli "tilkkutäkillä" kannua kauden päätteeksi.

 

Lukon toimitusjohtaja Timo Rajalan kommentteja Äijänsuon jäämainoksista voi lukea keskiviikon Länsi-Suomesta.