Koko Mikkelin Jukurit

Joni Vesalainen haluaa tuoda Jukurit lähelle mikkeliläisiä.

Yhteistakuntavastuu on sana, jonka Jukurien myynti- ja markkinointijohtaja Joni Vesalainen mielellään viljelee puheissaan. Eli siis mikä?

– Aikoinaan urheilulla oli kaksi arvoa – terveet elämäntavat ja yhteisöllisyys, jukuripomo aloittaa.

– Tiivistetysti se tarkoittaa sitä, että urheiluseura tulee kaikille tärkeäksi. Sellaista toimintaa me JJK:ssa paljon teimme, ja se näkyy siellä edelleen siellä.

Tuskin yksikään mikkeliläinen on voinut olla huomaamatta, että kaupunki on nyt liigakartalla. Jukurit näkyy katukuvassa vahvasti.

Pelaajat ovat kiertäneet paljon tapahtumia ja tehneet erilaisia vierailuja. Kun liigakauden alla eri joukkueiden pelaajat jalkautuivat kaupunkeihinsa pelivarusteet päällä, Jukurit ei nakittanut vain paria pelaajaa.

Koko joukkue kiersi Mikkelin katuja.

– Me puhumme heimosta. Joka peliin kutsutaan joku yhteisö, jolla muuten ei olisi mahdollisuutta päästä paikalle. Kaikilla on mahdollisuus kuulua meidän heimoomme. Kaikkien pitää päästä sinne, Vesalainen painottaa.

Jukurit ei edes puhu kausikorteista vaan heimokorteista. Risto Dufva nimettiin STT:n jutussa heimopäälliköksi jo ennen kauden alkua, ja lokakuun alun Ilves-pelin yhteydessä Jukurien liigajoukkueen maskotista tuli luonnollisesti Heimo.

Yksi tapa ottaa ympäröivä yhteiskunta huomioon on osallistua suoraan hyväntekeväisyyteen. Jukurit on näkyvästi mukana esimerkiksi Roosa nauha -kampanjassa.

Viime lauantaina Jukurit pelasi pinkeissä paidoissa kotiottelunsa JYPiä vastaan. Tuolloin Roosa nauha oli Jukurien ottelujärjestönä, ja Jukurien pelaajien käyttämät pelipaidat huutokaupataan.

Huutokauppa jatkuu 27. lokakuuta asti. Toistaiseksi kovin huuto on tehty Risto Dufvan paidasta. Sen arvo on nyt 15 000 euroa.

Lauantaina puolen päivän aikaan Jukurien keräyssaldo oli 21 742 euroa.

Toinen teemapeli osuu marraskuun 24. päivään. Silloin Jukurit kohtaa Kalevankankaalla HIFK:n Movemberin hengessä.
Teemaottelussa Jukurien pelipaita on musta.

– Loka- ja marraskuun isot teemat ovat nämä syöpähommat, Vesalainen toteaa.

Roosa nauha on kampanja, jolla tuetaan kotimaista rintasyöpätutkimusta. Movemberin taustalla taas on miesten terveysongelmien kuten eturauhassyövän hoito.

Jukurit kohtasi JYPin pinkeissä paidoissa.

Jukurit on syksyn aikana näkynyt vahvasti muuallakin kuin vain Mikkelissä. Dufva piiskasi sarjanousijan vahvaan vireeseen ja pääsi tai joutui ajamaan kesäpartansa heti toisen pelin jälkeen.

Dufva oli ilmoittanut kasvattavansa partaa siihen asti, kun Jukurit ottaa ensimmäisen liigavoittonsa.

Tuloskäyrä osoittaa parhaillaan alaspäin, sillä Jukurit on kolmen ottelun tappioputkessa. Tappiot ovat olleet kuitenkin niukkoja, sillä JYP haki vierasvoiton voittolaukauskisan kautta ja Kärpät ja Sport pystyivät omissa kotihalleissaan vain maalin voittoon.

Kotijoukkueen suoritukset ovat selvästi Mikkelissä kiinnostaneet. Kotiotteluita Jukurit on pelannut viisi, ja neljän katsojamääräksi on ilmoitettu 4 200.

Se tarkoittaa täyttä hallia.

– Joukkue on tietyllä tavalla pettänyt meidät. Se on oikaissut, Vesalainen sanoo ja purskahtaa nauramaan.

Joukkue on tietyllä tavalla pettänyt meidät. Se on oikaissut

Kun joukkue on voittanut, Jukurit-tuotteen myyminen on helpottunut selvästi.

– Noissa kolmessa ensimmäisessä pelissä meillä oli omat alkujuttumme, mutta Ilves-pelin täyttäminen oli joukkueen juttu. Joukkue on se, joka tekee suurimman markkinointityön, Vesalainen kehaisee.

Jukurien aitiomyyntiin liittyy hauska yksityiskohta. On mahdollista, että mikkeliläisseura myy tällä kaudella aitionsa 107-prosenttisesti.

Luvun taustalla on hallituksen puheenjohtaja Jukka Toivakka, joka lunasti yhden aition itselleen koko kaudeksi. Hän kuitenkin antoi sen Vesalaiselle uudelleen myytäväksi.

Ainut ehto oli, että tapaninpäivänä aitiota ei saa antaa muille. Silloin se on Toivakan perheen käytössä.

Toisen kerran Toivakka saattaa päästä aitioonsa 8. helmikuuta. Muuten se on jo varattu.

– Sinne asti lipsahti, Vesalainen toteaa.

Jukurien pelaajat ovat monta kertaa syksyn aikana jalkautuneet erilaisiin tilaisuuksiin.

Vesalaisesta paistaa into tehdä uutta juttuaan. Kun Vesalainen lähti Lukosta Jukureihin, hän nimesi yhden ison perustan siirrolleen.

Hän halusi takaisin ykkösketjuun.

Liekki uuteen juttuun näkyi vaikkapa liigakauden avaustilaisuudessa tamperelaisessa järvenrantahotellissa. Tuolloin

Vesalainen oli ehdottomasti illan näkyvin hahmo. Hän pysäytteli otellin ovella tuttuja ja jakoi seuransa värejä tunnustavia muistitikkuja.

Tilaisuudesta oli käytännössä mahdoton poistua ilman tallennetta, sen verran innokkaasti Jukurien edustajat niitä tuputtivat. Muistitikulle oli tallennettu pienoiselokuva, jota Jukurit käyttää ottelutapahtumissaan.

Nyt hän on samanlaisessa asemassa kuin aikanaan JJK:ssa. Silloin tuloksena oli Suomen Urheilugaalassa ojennettu palkinto vuoden markkinointiteosta.

– Jos tätä nykyistä vertaa Jyväskylään, niin jalkapallon ja jääkiekon ero on siitä, että tässä on paljon enemmän tekijöitä. Tämä ei ole niin polttavaa. Ei joudu tekemään niin paljon itse.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö voisi olla liekeissä.