Juuso Puustisen ennustus: Tämä on Rosbergin vuosi

Juuso Puustisen komea voittomaalikisan täysosuma Lukkoa vastaan. Kuva: Roni Lehti

HIFK:n laitahyökkääjä Juuso Puustinen ei kauan miettinyt ennakoidessaan seuraavaa mestaria. Mutta kyse ei ollut kevään Canada Maljasta vaan tämän vuoden F1-kaudesta.

– Nyt on Nico Rosbergin vuosi. Olen laskenut, että Mersujen kaksoisvoitoissa Lewis Hamilton tarvitsee neljä kilpailua mennäkseen ohi. Mutta näin ei tapahdu. Nico oli vahva viime kauden lopussakin, kun voitti kolme viimeistä kilpailua. Tietenkin mestaruus oli silloin jo ratkennut, mutta se kertoo myös siitä, että loppukauden radat sopivat hänelle, Puustinen sanoi.

Rosberg vankisti viikonloppuna johtoaan, kun Hamiltonin kone petti hänen oltuaan selvässä johdossa.

– Se [keskeyttäminen] kuuluu lajiin. Kyse on kuitenkin ensin autonrakentamis- ja sitten vasta sen ajamiskilpailusta. On Nicollakin ollut epäonnea ja silloin Lewis on voittanut. Heillä on selvästi erilaiset lähestymistavat. Hamilton ajattelee vain mestaruutta, mutta Rosberg menee viikonloppu kerrallaan. Itävallassa se selvästi haittasi Nicoa, mutta jokaisen on löydettävä oman juttunsa. Sitä paitsi tuo tapa näyttää tuovan myös tuloksia.

Asiaa tuntemattomille kerrottakoon, että kaudesta on viisi kilpailua ajamatta. Kymmenen ensimmäistä saa pisteitä ja ero voittajan ja kakkosen välillä on seitsemän pistettä. Nyt Rosbergin johto on 23 pistettä.

Puustinen seuraa nyt toista kertaa formuloita.

– Ensin silloin [Mika] Häkkisen aikana innostuin koulupoikana Olin varmaan jotain noin kymmenen. Kova vauhti kiehtoi ja Häkkisen pärjääminen [voitti kaksi maailmanmestaruutta]. Suomalaisethan ovat menestyshulluja. Sitten tuli monen vuoden tauko, mutta nyt olen innostunut uudestaan.

– Kaksi vuotta olen seurannut televisiosta kaikki kisat, jos vain on ollut mahdollista, ja päälle vielä loistavat studiot, jossa ovat olleet Tomi Tuominen, Mika Salo ja Ossi Oikarinen. Olen ihaillut sitä asiapohjaista kommentointia.

Mutta tämäkään ei ole riittänyt.

– Seuraan myös netistä haastatteluja ja kommentteja. Niiden kautta olen ymmärtänyt yhä enemmän formulatekniikasta, joka on mielenkiintoista ja hyvää vastapainoa lätkälle.

Hän on toistaiseksi nähnyt yhden kisan paikan päällä, mutta suunnitelmissa on käydä useammissakin.

– Olin isäni kanssa toissakesänä Hungaroringillä. Tänä vuonna en valitettavasti ole nähnyt yhtään. Aikataulu kyllä sopisi aika hyvin, kun meillä on heinäkuussa omaehtoinen jakso ja he pitävät elokuun taukoa.

Eikä hän ole suinkaan ainoa formuloista innostunut joukkueessa.

– Silloin Hungaroringillä törmäsin ihan yllättäen [Miro] Saarelaiseen ja [Kevin] Lankiseen. En tiennyt heidän olleen myös Unkarissa. Nyt meillä on kovat keskustelut aina kisaviikonloppuisin. Sitä paitsi joukkueenjohtajamme Ari Halttunen on parina viime vuonna käynyt Monacossa. Mukava, kun on hengenheimolaisia joukkueessa.

Ei ole vaikea arvata hänen suosikkiaan.

Unkarissa näin hyvin, miten valtavan suosittu Kimi on. Hyvä, että hän jatkaa vielä ensi kaudella.

– Kimi Räikkönen on ajanut todella hienon kauden. Nyt auto on hänelle paljon mieluisampi kuin viime kaudella. [Sebastian] Vettel näyttää vähän tuskastuneen. Hän on vielä useimmin nopeampi, mutta Kimi on saanut enemmän pisteitä. Unkarissa näin hyvin, miten valtavan suosittu Kimi on. Hyvä, että hän jatkaa vielä ensi kaudella, hän arvioi Ferrari-kaksikkoa.

– Tietysti seuraamme myös Valtteri Bottasta.

Toistaiseksi hän on tavannut suomalaiskuskin vain kerran.

– Olin silloin Bluesissa ja pelasimme CHL:ää. Kimi oli seuraamassa peli ja pyöri sen jälkeen pukukoppikäytävällä. Mutta silloin en ollut kovin kiinnostunut lajista. Nyt olisi mukava tavata uudestaan.

Puustinen ei ole kiinnostunut vain kuljettajista, vaan myös kaikesta lajiin liittyvästä tekniikasta.

– Erot ovat hämmästyttävän pienet. Ajetaan kuuden kilometrin kierroksia, mutta silti puoli sekuntia on jo paljon. Uskomatonta miten pienestä kiinni, muta silti Mersu on vain paras. On ikävää, että on vain yksi talli ja kaksi kuljettajaa, mutta onneksi se taistelu on sentään tasainen.

Puustinen ei olisi formulafani, jos ei olisi kiinnostunut myös tulevaisuudesta.

– Ensi vuodeksi säännöt muuttuvat. Moottorit ovat samat, mutta autojen runko ja siivet muuttuvat. Renkaat tulevat leveämmiksi ja se on tärkeintä kierrosaikojen parantumisessa. Mutkissa on enemmän pitoa. Sääntömuutoksia tehdään, jotta ohituksia olisi enemmän. Mutta toiset sanovat, että uusilla autoilla on vaikea seurata toista kaarteissa. Se nähdään sitten ensi kaudella.

– Silloin varmaan Ferrari varmaan tulee isosti. Aika moni tiimi on keskittänyt paljon voimavaroja jo ensi kauteen. Toivottavasti McLaren nousee. Mitä useammalla tiimillä ja kuljettajalla on mahdollisuus voittaa yksittäinen kisa, niin sitä parempi, hän sanoi.

Niin se on. Ensin ratkotaan formuloiden mestaruus ja sitten ensi keväänä katsotaan, kuka on jääkiekossa Suomen paras.