HPK:n uusi pomo myönsi suoraan – "Raha ei ole meidän kilpailuvalttimme"

Vahvassa myötätuulessa. HPK on löytänyt oman linjansa uuden toimistusjohtajan Antti Toivasen komennossa. Kuva: Juha Tamminen

Huippulahjakkaan hyökkääjän Kristian Vesalaisen hankinta on tuore esimerkki nyky-HPK:n imusta ja reagointivalmiudesta.

- Kun Juhamatti Aaltosesta kamppaillaan siirtomarkkinoilla, HPK vetäytyy siitä kilpailusta suosiolla. Kun Emil Larmi tai Oula Palve etsivät seuraa, me olemme vahvasti mukana. Tai nyt Vesalainen, jota olemme tarkkailleet jo jonkin aikaa, HPK:n uusi toimitusjohtaja Antti Toivanen linjaa.

Toukokuusta lähtien HPK:ta hinannut Toivanen tietää Hämeenlinnan realiteetit. Hän on työskennellyt muun muassa Säästöpankkiryhmässä ja Huoneistokeskuksessa. Näin liike-elämän lainalaisuudet ovat tulleet tutuiksi.

– Meistä ei tule ikinä tämän liigan kovimpia palkanmaksajia. Kilpailuvaltit pitää löytää muualta. Tärkeimpänä tekijänä on valmennuksen taso, Toivonen korostaa.

Niinpä päävalmentajan valinta oli HPK:lle erittäin tärkeä juttu. Antti Pennanen nousi nopeasti selkeäksi ykkösehdokkaaksi.

– Pennanen sopii meidän uuteen strategiaan loistavasti. Hän on eteenpäin menevä ja kehittyvä valmentaja. Hänellä on suuri tulevaisuus edessään.

HPK:n toiminta on jämäköitynyt selvästi edellisvuosiin verrattuna. Tämä on näkynyt syksyn mittaan joukkueen rakentamisessa. Kun on ollut tarvetta, muutoksia ja täydennyksiä on tehty ripeään tahtiin.

– Johdon yhtenä tehtävänä on pitää joukkue täydessä iskussa. Välillä se edellyttää pelaajaliikennettä. Olemme rakentaneet paketin niin, että meillä on mahdollisuus reagoida nopealla aikataululla, Toivanen kuvailee.

Vaikka HPK juuttui viime kaudella SM-liigan tyveen jo varhaisessa vaiheessa, yleisökeskiarvo saatiin pidettyä kohtuullisena (3250) sopivalla hinnoittelulla ja erilaisilla tempauksilla. Samaa politiikkaa on jatkettu nyt onnistuneesti. HPK:n myymien kausikorttien määrä (1460) on seuran ennätys.

– Tämä kertoo ihmisten uskosta muutokseen. Saimme ison luottamuksen myös osakeannissa, Toivanen kehuu.

Se tuotti reilut 700000 euroa ja yli 800 uutta omistajaa. Tavoite oli vielä 100000 euroa korkeammalla.

– Olemme hakeneet nyt yhtenäisyyttä kaikille tasoille. Ei ole olemassa päävalmentajan linjaa eikä toimitusjohtajan linjaa. On HPK:n linja. Sen mukaan edetään joka paikassa. Kaukalosta lipunmyyntiin.

HPK:n linjan ytimenä on urheilullinen arvomaailma.

– Ellei pelaaja ole sielultaan huippu-urheilija, HPK on väärä paikka. Jään ulkopuolisilla jutuilla on erittäin tärkeä rooli. Kiinnitämme runsaasti huomiota siihen, miten pelaajat syövät, nukkuvat ja huoltavat kroppaansa.

Toivanen uskoo, että tämä tyyli palauttaa HPK:n Suomen huipulle.

Mutta miksi ihmeessä lähdit mukaan tunnetusti epävakaaseen kiekkobisnekseen?

– HPK:lla on ollut aina iso paikka sydämessäni. Se on koskettanut oikeasti. Kun tilaisuutta tarjottiin, en pystynyt sivuuttamaan sitä. Muuten olisin harmitellut myöhemmin kiikkustuolissa, mitä jäi tekemättä. Lisäksi näin paljon mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämisessä, Toivanen perustelee.