HIFK on menestynyt lippuluukulla paremmin kuin kaukalossa

Helsingin Nordenskiöldinkadun halli viime kauden finaaleissa. Kuva Europhoto/Jukka Rautio.

Torstaina KooKoota vastaan 7019, torstaina SaiPa-pelissä 7277 ja keskiarvo 7028. HIFK:n vaikeassa kaudessa on yksi suuri valopilkku ja se on yleisömäärät. Iso plussa kuuluu myös yleisön kärsivällisyydelle. Vaikka väliin on osunut todella huonoja jaksoja, niin aiemmilta kausilta tuttuja vihellyskonsertteja ei ole kuulunut.

Ei ihme, että toimitusjohtaja Jukka Valtanen on tyytyväinen.

– Osasin odottaa hyviä katsojamääriä noihin kahteen peliin. Hiihtolomaviikolla moni jäi kuitenkin pääkaupunkiseudulle, ja nämä halusivat tekemistä. Mutta silti olen todella iloinen siitä, että kummankin pelin luvut alkoivat seiskalla, hän sanoi.

HIFK on käyttänyt tällä kaudella paljon erilaisia tempauksia otteluidensa yhteydessä. Tiistaina katsojat pääsivät luistelemaan hallissa ennen peliä ja silloin oli mahdollisuus ostaa pääsyliput peliin alennetulla hinnalla.

– Emme myyneet lippuja silloin merkittävää määrää. Tärkeintä oli näyttää halli katsojille myös pelaajien näkökulmasta. Samalla halusimme sitouttaa katsojia ja saada uudelle väellä tuntuman tapahtumiin. Tempaus sopi hyvin juuri hiihtoloman ajaksi. Muutenhan arkipelit ovat aika myöhäisiä etenkin lapsille, ”Valtsu” jatkoi.

Ihan lukujen verran katsojia ei noissa peleissä ollut, kun osa kausikorttilaisista puuttui. HIFK on myynyt hiukan yli 4000 kausikorttia, joten erillislippujen myynnissä se on onnistunut hyvin.

Ennen kauden alkua se asetti keskiarvotavoitteeksi 6900, joka on siis reilusti ylitetty.

– Siihen täytyy olla todella tyytyväinen. Meillä on ollut haastava kausi, mutta yleisömäärät ovat pysyneet korkeina ja kannustuksemme hyvänä. Teemme budjetin aina aika konservatiivisesti huomioiden aiemmat tapahtumat ja yleinen taloudellinen tilanne. Kulut tulevat varmasti, mutta tuotot ovat aina epävarmoja.

HIFK:ta on auttanut niin oma erinomainen viime kausi, yleinen innostus jääkiekkoon eri maajoukkueiden menestyksineen sekä seuran kova panostus sosiaaliseen mediaan. Sen kautta HIFK on saanut päivittäisillä viesteillään sitoutettua katsojat. Sillä on varmasti ollut suuri merkitys myös noiden vihellyskonserttien poissaoloon.

Kauden tässä vaiheessa Valtanen ei vielä osannut arvioida kokonaisbudjetin toteutumista.

Ensi kaudella seura täyttää 120 vuotta, joten siitä tulee erikoiskausi sille. Saa nähdä, pysyykö keskiarvo näin korkeana myös silloin. Jäällä joukkue on kangerrellut, mutta sen ulkopuolella menestys on ollut hyvä.

HIFK on selvästi kärjessä yleisökeskiarvossa, kun toisena olevan Tapparan keskiarvo on 5630. Mutta se ei suinkaan ole ainoa, joka on ylittänyt ennen kauden alkua ilmoittamansa tavoitteen. Kuusi joukkuetta on tässä vaiheessa ylittänyt odotusarvonsa. Nämä ovat Jukurit (+975), HPK (+394), Tappara (+305), Pelicans (+225), KalPa (+155) ja HIFK (+128).

Tavoitteidensa alla ovat toistaiseksi Ilves (-113), JYP (-125), KooKoo (-217), Lukko (-228), Sport (-265), Ässät (-265), TPS (-610), Kärpät (-744) ja SaiPa (-878).

Vertailu voidaan tehdä myös viime kauden yleisömääriin. Silloin tilanne on: HPK +443, Tappara +404, Pelicans +340, TPS +214, KalPa +180, Lukko +147, Ilves +129, HIFK +90, JYP +42, Sport -150, KooKoo -229, Ässät -319, Kärpät -508 ja SaiPa -797.

Siis yhdeksän seuraa on nostanut katsojakeskiarvoaan tällä kaudella viime kauteen nähden. Odotukset taisivat tosin olla joillakin paikkakunnilla vielä suuremmat. Monilla seuroilla menestys on näkynyt myös ”lippuluukulla”. HIFK ei näihin kuulu, joskin parempi menestys olisi voinut tietää vielä korkeampaa keskiarvoa.