Älykiekko julkisessa käytössä illan Tappara–SaiPa-ottelussa

Älykiekko kätkee sisälleen lähettimen (vihreä levy), jonka tarvitsema tila on jyrsitty kiekon sivusta, jotta kiekon liukukitka ei muutu. Musta suojus suojaa anturia pelaajien pelipaidoissa. Kuva: Jukka Rautio/Europhoto

Tapparan ja SaiPan tiistai-illan ottelussa on muutakin mielenkiintoista seurattavaa kuin lopputulos.

Hakametsän El Clasicossa julkaistaan älykiekkojärjestelelmä, joka tuo hallissa paikalla olevien kännyköihin pelaajista ja kiekosta sellaista reaaliaikaista tietoa, jota ei tähän mennessä ole ollut saatavilla. Uudessa järjestelmässä näytetään ottelukohtaisesti pelaajien luistelema matka, jäälläoloaika ja maksiminopeus sekä kiekon maksiminopeus ja sen kulkema matka.

Hakametsän halliin asennettua älykiekkojärjestelmää on alkusyksyn aikana testattu niin, että systeemi on saatu ja havaittu toimivaksi. Vaikka testausjaksosta ei ole pidetty isoa ääntä, systeemin käyttöön on ollut niin SM-liigan, Pelaajayhdistyksen kuin seurojen toimitusjohtajienkin lupa.

Tuote on nyt valmis ja se pystytään ottamaan käyttöön muillakin paikkakunnilla, jos seurat niin päättävät. 

– Meillä on tekninen valmius edetä niin, että jos päätös nuijitaan vuodenvaihteeseen mennessä, niin ensi kaudella voidaan pelata dataa tuottavaa kiekkoa kaikilla liigapaikkakunnilla, Bitwisen toimitusjohtaja Tomi Mikkonen kertoo.

Tappara on ollut älykiekon kehitystyössä mukana jo pitkään. Tarjolla oleva data on osa Tappara-sovellusta, jolla on monia muitakin käyttötarkoituksia.

– Haluamme olla suunnannäyttäjiä ja edelläkävijöitä muussakin kuin urheilussa, Tapparan myynti- ja markkinointijohtaja Aki Holma perustelee.

Aluksi eli tänä syksynä applikaatio on ladattavissa vain Android-puhelimiin, iOS-versio tulee tarjolle heti alkuvuodesta.

Tieto tulee katsojien lisäksi luonnollisesti myös median, tilastomiesten, valmentajien ja pelaajien itsensä hyödynnettäväksi.

– Olemme itse asiassa oppineet aika paljon lisää lajista nimeltä jääkiekko, myyntipäällikkö Aki Hautamäki hymähtää.

Älykiekolla on pelattu Hakametsässä jo koko syksy, mutta dataa keräävistä pelivälineestä ja peliasuista ei ole tehty – tamperelaiseen tapaan – sen suurempaa numeroa. Toki myös Tapparaa vastaan pelanneet joukkueet ovat tienneet, mistä on kyse, sillä pelaajien olkapäihin on ommeltu anturitaskut, joihi muutaman gramman painoisen anturit on "piilotettu".

Esimerkiksi voi poimia viime perjantaina pelatun Tampereen derby, josta kerätty data paljasti sen, että Ilves-pelaajat luistelivat ottelussa enemmän kuin ottelun numeroin 8–1 voittanut Tappara.

Pelaajakohtaisesti paljastui sekin, että tapparalaisista kovinta vauhtia kaukalossa piti hyökkääjä Joona Luoto, jonka maksimivauhti luistimilla kipusi 35,5 kilometriin tunnissa. Ilveksen Joona Koppanen pani vielä paremmaksi viilettämällä parhaimmillaan yli 37 kilometrin tuntivauhdilla.

Kotisohvalle dataa ei toistaiseksi pääse näkemään.

– Tämä on nimenomaan ottelutapahtuman kehittämistä, siksi reaaliaikainen seuranta näkyy vain hallissa. Ottelun jälkeen tieto on muillekin tarjolla, Tapparan Hautamäki perustelee.

Älykiekon kehitystyössä on Bitwise Oy:n ja Tapparan lisäksi mukana paikannusteknologiasta vastaava Quuppa Oy. Myös SM-liiga ja Veikkaus ovat hankkeessa mukana. Ensi vuonna käyttöön tulevan iOS-version lisäksi vuonna 2018 päästään nauttimaan älykiekon mahdollistamista live-vedoista, ja tarjolle tulee uutta tietoa myös jääajan ja matkan suhteesta.

Vuodenvaihteen jälkeen myös edellisten otteluiden data jää tarjolle, vielä toistaiseksi "vanhan matsin" tiedot katoavat näkyvistä, kun uusi ottelu alkaa.

Älykiekon lanseeraus. Bitwise-yhtiön toimitusjohtaja Tomi Mikkonen kertoo, miten älykiekko toimii. Kuva: Jukka Rauti/Europhoto

Älykiekkojärjestelmä pohjautuu paikkatietoon. Pelaajien varusteissa ja kiekossa on pienet Bluetooth-radiolähettimet, joiden käyttöikä on vuoden verran. Paikannus perustuu radiosignaalin saapumiskulman mittaamiseen.

Reaaliaikainen paikkatieto siirtyy Bitwisen toteuttamaan älykiekkojärjestelmään, jossa se jalostuu nopeudeksi, matkaksi, jäälläoloajaksi, tilastoiksi – tai vedonlyöntikohteiksi tai grafiikaksi tv-lähetyksiin.

– Vaikka nimitämme koko pakettia älykiekkosovellukseksi, kiekko itsessään on tyhmä kuin saapas – se on saman värinenkin, Tomi Mikkonen sanoo.

– Kaikki tieto tulee ihmisen luomasta ympäristöstä ja kiekko on pelkkä radiolähetin, hän täsmentää.

Tiistain ottelussa hallissa on paikalla katsomossa päivystäviä kiekonkerääjia. He antavat katsomoon 

Systeemi ei siis toimi niin, että jos saan katsomoon kimmonneen kiekon haltuuni ja hilpaisen parkkipaikelle, näette kohta koneelta, että painan kiekko taskussa seitsemääkymppiä rantatunnelissa?

– Ei, se toimii vain hallissa. Mutta jos istut hallissa kiekko taskussa, niin järjestelmä paljastaa kyllä sen, kummassa taskussa kiekko sinulla on, Mikkonen virnistää.

Tappara–SaiPa Hakametsässä klo 18.30